Budování obchodní databáze pro začínající makléře

Obchodní databáze, to je makléřské zlato. Její tvorba není náročná a může vám jednou generovat miliónový byznys. Jak budovat databázi, když jste jako makléř na úplně samém začátku? To se dozvíte v tomto článku.
Nejlepší databáze je ta, co si vytvoříte
Nejdřív bych vás chtěl varovat, abyste si žádnou obchodní databázi nikde nekupovali. Nejlepší obchodní databáze je ta, kterou vytvoříte sami.
Hodnota obchodní databáze totiž není dána jen počtem kontaktů, telefonních čísel, emailových adres a dalších údajů. Hodnota databáze je určována kvalitou vztahu, které s lidmi z vaší databáze máte. A proto je databáze o 500 kontaktech s lidmi, které znáte a důvěřují vám, lepší než databáze obsahující tisíce jmen lidí, které neznáte a oni vás.
Přečtěte si také Jak si vybudovat úspěšný realitní byznys díky doporučením
Kolik potřebujete mít v databázi kontaktů
S rostoucí počtem kontaktů v databázi a zároveň kvalitou vztahu, který s lidmi máte, roste její hodnota a pozitivní vliv na vaše podnikání.
Buďte však v klidu. Aby vám databáze začala generovat obchody, nepotřebujete tisíce nebo desetitisíce kontaktů. Od 500 kontaktů výše vám může databáze generovat obchodní příležitosti.
Systémy na správu databáze
Aby vám obchodní databáze generovala byznys, musíte s ní aktivně pracovat. A k tomu potřebujete systémy na správu obchodní databáze. Systémů je spousty a mohou mít různé formy. Záměrně jsem použil systémy, protože k práci potřebujete mít systémů víc. Jaké to jsou?
1. Aplikace na správu kontaktů
První a úplně nejjednodušší možnost, jak spravovat databázi kontaktů je vaše aplikace na správu kontaktů v telefonu či počítači. Mohou to být např. Google kontakty, kontakty v Outlooku Apple kontakty atd. Důležité je, abyste uchovávali kontakty tam, kde jsou zálohované či synchronizované v cloudu. Se ztrátou telefonu či počítače tak o své kontakty nepřijdete.
Aplikace na správu kontaktů jsou super, ale neumožní vám pokročilejší práci s databází či dokonce automatizaci. Pokud chcete s obchodní databází pracovat intenzivněji, potřebujete další systémy.
2. CRM Systém
CRM systém (CRM – Customer relationship management) je pokročilejší systém pro správu obchodní databáze, ve kterém můžete dělat mnohem více než v běžném programu pro správu kontaktů. V CRM systému můžete například
- vést podrobnější informací o klientech
- můžete vytvářet kampaně (např. emailové, SMS či dopisní kampaně) a rovněž kampaně automatizovat
- Můžete CRM propojit s vašimi webovými stránkami. Např. prostřednictvím kontaktních formulářů umístěných na vašich webových stránkách můžete načítat údaje do CRM systému.
- A další.
CRM systém by vám práci s databází měl ulehčit a mnoho úkolů a komunikace s klienty automatizovat. Můžete vyzkoušet např. Business Booster, který máte, jako makléři RE/MAX Alfa zdarma ve verzi Premium.
3. Sociální sítě
Ano. Sociální sítě jsou určitou formou databáze kontaktů, která výrazně rozšiřuje možnosti, jak dělat databázový (přímý) marketing.
Jste marketingový nováček? Přečtěte si také Co to je přímý marketing a v čem jsou jeho výhody
Facebook profil
Na Facebooku je to např. databáze vašich přátel, známých a klientů, se kterými jste propojeni. Komunikujete s nimi formou příspěvků, které publikujete. Zobrazování vašich příspěvků přátelům můžete zintenzivnit jejich propagací. Díky tomu se celkem rychle všichni lidé z vašeho okolí dozví, že jste realitním makléřem. A to důležité.
Facebook byznys stránka
Další možnosti nabízí Facebookové byznys stránky. Lidé, kteří vaší stránce dají “like” tvoří vaši obchodní databázi. Pokud publikujete na této stránce nějaký příspěvek, určitému počtu těchto lidí se zobrazí. Nicméně ne mnoha. Zvýšit dosah příspěvku na vaše likující obecenstvo můžete prostřednictvím reklamy. Reklamu samozřejmě můžete cílit i na další publikum než jen na ty, co vaši stránku už “likovali”.
S lidmi, se kterými se na Linkedinu propojíte, rovněž tvoří vaši obchodní databázi. Na rozdíl od Facebooku si můžete tyto kontakty z Linkedinu exportovat pro další zpracování nebo synchronizovat s Googlem či Outlookem. Provedete to v Nastavení mé sítě.
Youtube
Na Youtube tvoří vaši obchodní databázi odběratelé vašeho kanálu. Publikací zajímavého obsahu se klienti stanou vaším odběratelem a můžete s nimi komunikovat.
A další
Shora uvedenými možnostmi to samozřejmě nekončí. Instagram, Tiktok, komunitní či diskuzní skupiny nabízejí také vlastní formy databází.
Koho v databázi mít
Každého, kdo může mít pozitivní vliv na vaše podnikání. A to může být opravdu každý. I nemajetný člověk vám může doporučit obchod. Nevylučujte lidi z databáze, jenom protože se domníváte, že konkrétní člověk nebude mít na vaše podnikání pozitivní vliv.
Nevylučujte z databáze ani lidi, kteří jsou z jiného města. I váš známý, který bydlí 100 km od vás vám může doporučit obchod. I kdyby to byl ochod, který je daleko od vás, stále ho můžete přesměrovat k místnímu spolehlivému makléři. A místní makléř vám rád zaplatí podíl ze své provize. A třeba vám v budoucnu také nějaké obchod doporučí.
Přečtěte si také: Jak získávat zakázky na doporučení od makléřů z regionů?
V minulosti mi doporučil obchod starý, osamělý invalidní důchodce, o němž bych nikdy neřekl, že mě někomu doporučí. Doporučil mi svoji sousedku, jejímuž tatínkovi jsem nakonec prodával rodinný dům v Praze. Nemajetná studentka vysoké školy mi doporučila prodej činžovního domu. Podobných případů jsem měl hodně.
Nikdy nevíte, kdo vám doporučí obchod. A proto se chovejte přátelsky a fér ke každému, s kým se seznámíte.
Koho v databázi nemít
Kdokoli, kdo si to nepřeje. Dodržujte GDPR. Požádá-li vás někdo o výmaz, smažte ho.
Také v ní nemějte lidi, které v ní mít nechcete. Lidé, se kterými si nerozumíte vám stejně žádného klienta nedoporučí a nemá smysl v ní mít někoho, koho prostě nemusíte.
Jak budovat obchodní databázi
Nejsnazší je začít budovat databázi kontaktů s lidmi, které už znáte. První den, kdy jste se stali makléřem již máte pravděpodobně databázi čítající stovky kontaktů. Nikdy nezačínáte z nuly. Pokud jste vyrůstali v Česku pravděpodobně máte databázi čítající stovky, možná až tisíce lidí.
Vlastní telefon
Přesně tam začněte. Právě v něm je základ vaší obchodní databáze. Dejte si do pořádku všechny kontakty, které tam jsou. Více informací o lidech vám usnadní práci s databází. Buďte pečliví.
Facebook vám pomůže najít přátele, známé a lidi, na které si zrovna nemůžete vzpomenout. Můžete takto relativně snadno objevit přátele z dětství, spolužáky ze škol, bývalé kolegy z práce, širší rodinné příslušníky atd.
Klikněte ve svém profilu na Facebooku na “Přátelé”. V seznamu klikněte na nějakého svého přítele a podívejte se na jeho přátele. Uvidíte tam nejen seznam vašich společných přátel, ale i lidi, se kterými nejste propojeni. A někteří z nich mohou být lidé, se kterými se znáte z minulosti, ale ztratili jste na sebe kontakt. Projděte takto seznam všech přátel a zapomenuté přátele, známé atd. požádejte o přátelství. Tímto způsobem znovunavážete kontakty s lidmi. A ten seznam může být dost dlouhý. Můžete se tak dostat i k dávno ztraceným přátelům z dětství a mládí.
Někteří vaši přátelé mohou mít na Facebooku nastaveno, že jejich přátele nejsou v jejich profilu vidět. A také vás někdo nemusí za přítele schválit. I to se občas stane. Nic z toho by vás nemělo odradit od pročesávání seznamů.
Tímto způsobem rozšíříte velmi solidně nejen svou databázi na Facebooku, ale zároveň vám to poskytne údaje do rozšíření své databáze v CRM systému.
Úspěšní makléři mají běžně na Facebooku tisíce “přátel”, tj. potenciálních klientů.
Na Linkedinu může podobně navázat kontakty s dalšími lidmi. Z linkedinu navíc můžete kontakty na lidi, se kterými jste propojeni stáhnout do souboru ve formátu CSV a následně importovat do svého CRM systému. Např. Business Booster umožňuje takto jednoduše kontakty v CSV importovat.
Pátrání v hlavě
I když vám sociální sítě značně usnadní práci, ke všem lidem, které znáte, se přes ně nedostanete. Někteří prostě na sociálních sítích nejsou. Nebo jsou, ale velmi uzavřeni s malým množstvím přátel a vy je takto neobjevíte. Proto vám pomůže tento kontrolní seznam (pouze pro makléře RE/MAX Alfa). Pro zobrazení musíte být přihlášeni do firemního Google disku).
Věřím, že si díky němu vybavíte další lidi, které znáte.
Jakmile budete mít ve své obchodní databázi všechny lidi, které znáte a chcete tam mít, práce s databází nekončí. Přidávejte si do ní průběžné nové lidi a zejména nově získané klienty. Se všemi můžete dál pracovat. Každý den potkáte nové lidi. Příležitostí je nepočítaně. Na prohlídkách nemovitostí, na networkinových akcích, kterých byste se měli jako noví makléři hojně zúčastňovat atd.
Přečtěte si také
Jak nabírat nemovitosti díky networkingu
Referenční marketing. Jak efektivněji získávat klienty
Jak nabírat nemovitosti od zájemců na prohlídkách nemovitostí
Kontakty přes kontaktní formuláře z webových stránek
Jakmile budete mít své webové stránky, můžete sbírat kontakty z kontaktních formulářů na vašich webových stránkách. Přes formulář se tak kontakty mohou automaticky uložit do vašeho CRM systému, jako je např. Business Booster a spoustu dalších. A v Business Boosteru můžete rovněž aktivovat automatizované rozesílání emailů či SMS zpráv. Můžete tak automatizované z Business Boosteru zasílat emaily (i s automatizovaným pokračováním), přání k svátku atd.
Makléřům nabízíme zdarma vynikající systém pro kontaktní formuláře WPForms v nejvyšší verzi Elite a zdarma také licenci Business Booster ve verzi Premium.
Přečtěte si související články ke sběru kontaktů přes formuláře
Webové stránky pro realitní makléře. Nabídka
Kontaktní formuláře. Získávejte klienty snadno a levně
Leadové magnety na získávání klientů
O tom, jak s databází pracovat, aby vám generovala zakázky, se dozvíte v dalších samostatných článcích. Dozvíte se od těch nejjednodušších, které zvládne úplně každý, ať po ty sofistikované, které jsou propojeny s online marketingem a remarketingem.
Chcete se stát realitním makléřem v Alfě nebo se dozvědět o práci makléře více?
Kontaktujte nás

Autor článku: Petr Podlešák, manažer RE/MAX Alfa
Tel. 603 426 237