Budování obchodní databáze pro začínající makléře
Obchodní databáze, to je makléřské zlato. Její tvorba není náročná a může vám jednou generovat miliónový byznys. Jak budovat databázi, když jste jako makléř na úplně samém začátku? To se dozvíte v tomto článku.
Nejlepší databáze je ta, kterou si vytvoříte
Nejdřív bych vám chtěl doporučit, abyste si žádnou obchodní databázi nikde nekupovali. A rozhodně nekupujte databázi emailových adres. Následný emailing bez souhlasu je nelegální. Nejlepší obchodní databáze je ta, kterou vytvoříte sami.
Hodnota obchodní databáze totiž není dána jen počtem kontaktů, telefonních čísel, emailových adres a dalších údajů. Hodnota databáze je určována kvalitou vztahů, které s lidmi z vaší databáze máte. A proto je databáze o 500 kontaktech s lidmi, které znáte a důvěřují vám, lepší než databáze obsahující tisíce jmen lidí, které neznáte a ani oni vás.
Přečtěte si také Jak si vybudovat úspěšný realitní byznys díky doporučením
Kolik potřebujete mít v databázi kontaktů
S rostoucí počtem kontaktů v databázi a zároveň kvalitou vztahu, který s lidmi máte, roste její hodnota a pozitivní vliv na vaše podnikání.
Buďte však v klidu. Aby vám databáze začala generovat obchody, nepotřebujete mít tisíce nebo desetitisíce kontaktů. Od 500 kontaktů výše vám může databáze generovat zajímavé obchodní příležitosti. Makléři, kteří spravují databázi o několika tisících jmen už můžou velmi pohodově fungovat, pokud s databází umí správně pracovat.
Systémy na správu databáze
Aby vám obchodní databáze generovala byznys, musíte s ní aktivně pracovat. A k tomu potřebujete systémy na správu obchodní databáze. Systémů je spousty a mohou mít různé formy. Záměrně jsem použil systémy, protože k práci potřebujete mít systémů víc. Jaké to jsou?
1. Aplikace na správu kontaktů
První a úplně nejjednodušší možnost, jak spravovat databázi kontaktů je vaše aplikace na správu kontaktů v telefonu či počítači. Mohou to být např. Google kontakty, kontakty v Outlooku Apple kontakty atd. Důležité je, abyste uchovávali kontakty tam, kde jsou zálohované či synchronizované v cloudu. Se ztrátou telefonu či počítače tak o své kontakty nepřijdete.
Aplikace na správu kontaktů jsou super, ale neumožní vám pokročilejší práci s databází či dokonce automatizaci. Pokud chcete s obchodní databází pracovat intenzivněji, potřebujete další systémy.
2. CRM Systém
CRM systém (CRM – Customer relationship management) je pokročilejší systém pro správu obchodní databáze, ve kterém můžete dělat mnohem více než v běžném programu pro správu kontaktů. V CRM systému můžete například:
- vést podrobnější informací o klientech
- můžete vytvářet kampaně (např. emailové, SMS či dopisní kampaně) a rovněž kampaně automatizovat.
- Můžete CRM propojit s vašimi webovými stránkami. Např. prostřednictvím kontaktních formulářů umístěných na vašich webových stránkách můžete načítat údaje do CRM systému.
- Můžete kontakty exportovat do Google Ads, Facebooku a vytvářet cílené online kampaně.
- Možností je spousty a řekneme si o nich postupně.
CRM systém by vám práci s databází měl ulehčit a mnoho úkolů a komunikace s klienty automatizovat. Můžete vyzkoušet např. Business Booster, který máte, jako makléři RE/MAX Alfa zdarma ve verzi Premium.
3. Sociální sítě
Ano. Sociální sítě jsou určitou formou databáze kontaktů, která výrazně rozšiřuje možnosti, jak dělat databázový (přímý) marketing.
Jste marketingem nepolíbení? Přečtěte si také Co to je přímý marketing a v čem jsou jeho výhody
Facebook profil
Na Facebooku je to např. databáze vašich přátel, známých a klientů, se kterými jste propojeni. Komunikujete s nimi formou příspěvků, které publikujete. Zobrazování vašich příspěvků přátelům můžete zintenzivnit jejich propagací. Díky tomu se celkem rychle všichni lidé z vašeho okolí dozví, že jste realitním makléřem. A to důležité pro získávání klientů či jejich doporučení od přátel.
Facebook byznys stránka
Facebookové byznys stránky nabízí další možnosti. Lidé, kteří vaší stránce dají “like” tvoří vaši obchodní databázi. Pokud publikujete na této stránce nějaký příspěvek, určitému počtu těchto lidí se zobrazí. Nicméně ne mnoha. Zvýšit dosah příspěvku na vaše likující obecenstvo můžete prostřednictvím reklamy. Reklamu samozřejmě můžete cílit i na další publikum než jen na ty, co vaši stránku už “likovali”.
S lidmi, se kterými se na Linkedinu propojíte, rovněž tvoří vaši obchodní databázi. Na rozdíl od Facebooku si můžete tyto kontakty z Linkedinu exportovat pro další zpracování nebo synchronizovat s Googlem či Outlookem. Provedete to v Nastavení mé sítě.
Youtube
Na Youtube tvoří vaši obchodní databázi odběratelé vašeho kanálu. Publikací zajímavého obsahu se klienti stanou vaším odběratelem a můžete s nimi snáze komunikovat.
A další
Shora uvedenými možnostmi to samozřejmě nekončí. Instagram, Tiktok, komunitní či diskuzní skupiny nabízejí také vlastní formy databází.
4. Remarketingové seznamy
Remarketingové seznamy jsou také formou vaší obchodní databáze, byť s některými omezeními. Je to seznam lidí, kteří navštívili vaše webové stránky či jen jejich vybrané části. Jejich návštěva je zachycena prostřednictvím remarketingových kódů firem nabízejících online reklamu, které jsou vloženy na vaše webové stránky. V Česku jsou to nejčastěji Google Ads, Sklik.cz od Seznamu a Facebook. Na jejich platformách pak můžete tyto seznamy spravovat a cílit na ně online reklamu. Remarketingové seznamy jsou anonymní, identifikace je pouze pomocí cookies. O těchto lidech nevíte vůbec nic než jen to, že navštívili nějakou vaši webovou stránku. Ale, i když neznáte jejich identitu, není to vůbec málo. Pokud někdo navštívil vaši webovou stránku, kde poskytujete obsah zaměřený na prodávající, pak to může být váš budoucí klient, se kterým můžete jednostranně komunikovat formou online reklamy a následně ho získat za klienta.
Přečtěte si také: Co je to remarketing a jaké jsou jeho druhy
Koho v databázi mít
Každého, kdo může mít pozitivní vliv na vaše podnikání. A to může být opravdu každý. I nemajetný člověk vám může doporučit obchod. Nevylučujte lidi z databáze, jenom protože se domníváte, že konkrétní člověk nebude mít na vaše podnikání pozitivní vliv.
Nevylučujte z databáze ani lidi, kteří jsou z jiného města. I váš známý, který bydlí 100 km od vás vám může doporučit obchod. I kdyby to byl ochod, který je daleko od vás, stále ho můžete přesměrovat k místnímu spolehlivému makléři. A místní makléř vám rád zaplatí podíl ze své provize. A třeba vám v budoucnu také nějaké obchod doporučí.
Přečtěte si také: Jak získávat zakázky na doporučení od makléřů z regionů?
V minulosti mi doporučil obchod starý, osamělý invalidní důchodce, o němž bych nikdy neřekl, že mě doporučí klientovi. Doporučil mi svoji sousedku, jejímuž tatínkovi jsem nakonec prodával rodinný dům v Praze. Nemajetná studentka vysoké školy mi doporučila prodej činžovního domu.
Nikoho nepodceňujte. Nikdy nevíte, kdo vám doporučí obchod. A proto se chovejte přátelsky a fér ke každému, s kým se seznámíte.
Koho v databázi nemít
Kdokoli, kdo si to nepřeje. Dodržujte GDPR. Požádá-li vás někdo o výmaz, smažte ho.
Také v ní nemějte lidi, které v ní mít nechcete. Lidé, se kterými si nerozumíte vám stejně žádného klienta nedoporučí a nemá smysl v ní mít někoho, koho prostě nemusíte.
Souhlas se zpracováním osobních údajů (GDPR)
Ve vaší obchodní databázi mějte pouze lidi, kteří vám poskytli souhlas se zpracováním osobních údajů dle GDPR. I když není pravděpodobné, že by vám Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) kontroloval vaši obchodní databázi a jestli u každého člověka máte souhlas, do hledáčku ÚOOÚ se můžete dostat jinak.
Pokud začnete posílat emaily či SMS zprávy a nebudete k tomu mít od lidí souhlas, mohou vás tito lidé nahlásit na ÚOOÚ a úřad vás může pokutovat. § 7, odstavec 1, Zákona 480/2004 hovoří jasně: “Obchodní sdělení lze šířit elektronickými prostředky jen za podmínek stanovených tímto zákonem”.
Informace o GDPR na vašem webu
Máte-li makléřské webové stránky, mějte na nich informace, jakým způsobem zpracováváte osobní údaje. Odkaz na informace je zvykem umístit do zápatí webu. A pokud máte na webu kontaktní formuláře pro sběr kontaktů, mějte v každém formuláři rovněž odkaz o tom, jak zpracováváte osobní údaje.
Přečtěte si také: Kontaktní formuláře. Získávejte klienty snadno a levně
Jak budovat obchodní databázi
Nejsnazší je začít budovat databázi kontaktů s lidmi, které už znáte. Nikdy nezačínáte z nuly. Pokud jste nežili dlouhodobě v zahraničí, tak první den, kdy jste se stali makléřem, již máte pravděpodobně databázi čítající stovky kontaktů.
Vlastní telefon
V něm začněte. Tam je základ vaší obchodní databáze. Dejte si do pořádku všechny kontakty, které tam jsou. Budete-li mít o lidech více informací, usnadní vám to práci s databází. Buďte pečliví.
Facebook vám pomůže najít přátele, známé a lidi, na které si zrovna nemůžete vzpomenout. Můžete takto relativně snadno objevit přátele z dětství, spolužáky ze škol, bývalé kolegy z práce, širší rodinné příslušníky atd.
Klikněte ve svém profilu na Facebooku na “Přátelé”. V seznamu klikněte na nějakého svého přítele a podívejte se na jeho přátele. Uvidíte tam nejen seznam vašich společných přátel, ale i lidi, se kterými nejste propojeni. A někteří z nich mohou být lidé, se kterými se znáte z minulosti, ale ztratili jste na sebe kontakt. Projděte takto seznam všech přátel a zapomenuté přátele, známé atd. požádejte o přátelství. Tímto způsobem znovu navážete kontakty s lidmi. A ten seznam může být dost dlouhý.
Někteří vaši přátelé mohou mít na Facebooku nastaveno, že jejich přátele nejsou v jejich profilu vidět. A také vás někdo nemusí za přítele schválit. I to se občas stane. Nic z toho by vás nemělo odradit od pročesávání seznamů.
Tímto způsobem rozšíříte velmi solidně nejen svou databázi na Facebooku, ale zároveň vám to poskytne údaje pro nové kontakty ve vašem v CRM systému.
Úspěšní makléři mají běžně na Facebooku tisíce “přátel”, tj. potenciálních klientů.
Na Linkedinu může podobně navázat kontakty s dalšími lidmi. Z linkedinu navíc můžete kontakty na lidi, se kterými jste propojeni stáhnout do souboru ve formátu CSV a následně importovat do svého CRM systému. Např. Business Booster umožňuje takto jednoduše kontakty v CSV importovat.
Pátrání v hlavě
I když vám sociální sítě značně usnadní práci, ke všem lidem, které znáte, se přes ně nedostanete. Někteří prostě na sociálních sítích nejsou. Nebo jsou, ale velmi uzavřeni s malým množstvím přátel a vy je takto neobjevíte. Proto vám pomůže tento kontrolní seznam (pouze pro makléře RE/MAX Alfa). Pro zobrazení musíte být přihlášeni do firemního Google disku).
Věřím, že si díky němu vybavíte další lidi, které znáte.
Jakmile budete mít ve své obchodní databázi všechny lidi, které znáte a chcete tam mít, práce s databází nekončí. Přidávejte si do ní průběžné nové lidi a zejména nově získané klienty. Se všemi můžete dál pracovat. Každý den potkáte nové lidi. Příležitostí je nepočítaně. Na prohlídkách nemovitostí, na networkingových akcích, kterých byste se měli jako noví makléři hojně zúčastňovat atd.
Přečtěte si také
Jak nabírat nemovitosti díky networkingu
Referenční marketing. Jak efektivněji získávat klienty
Jak nabírat nemovitosti od zájemců na prohlídkách nemovitostí
Kontakty přes kontaktní formuláře z webových stránek
Máte-li už své makléřské webové stránky, můžete sbírat kontakty z kontaktních formulářů na vašich webových stránkách. Přes formulář se tak kontakty mohou automaticky uložit do vašeho CRM systému, jako je např. Business Booster a spoustu dalších. A v Business Boosteru můžete rovněž aktivovat automatizované rozesílání emailů či SMS zpráv. Můžete tak automatizovaně z Business Boosteru zasílat emaily (i s automatizovaným pokračováním), přání k svátku, narozeninám atd.
Makléřům nabízíme zdarma vynikající systém pro kontaktní formuláře WPForms v nejvyšší verzi Elite a zdarma také licenci Business Booster ve verzi Premium.
Přečtěte si související články ke sběru kontaktů přes formuláře.
Webové stránky pro realitní makléře. Nabídka
Kontaktní formuláře. Získávejte klienty snadno a levně
Leadové magnety na získávání klientů
O tom, jak s databází pracovat, aby vám generovala zakázky, se dozvíte v dalších samostatných článcích. Dozvíte se od těch nejjednodušších, které zvládne úplně každý, ať po ty sofistikované, které jsou propojeny s online marketingem a remarketingem.
Chcete se stát realitním makléřem v Alfě nebo se dozvědět o práci makléře více?
Kontaktujte nás

Autor článku: Petr Podlešák, manažer RE/MAX Alfa
Tel. 603 426 237










