Online reklama. Co musíte znát, když chcete začít inzerovat?

Online reklama. Co musíte znát, když chcete začít inzerovat?
Doba čtení: 8 minut

Když chcete začít s online reklamou, měli byste vědět, jaké máte možnosti. Kde inzerovat, kolik stojí reklama, co k tomu potřebujete, jak se reklama účtuje atd. O tom je dnešní článek.

I když si možná najdete inzertního specialistu, který pro vás bude online reklamu dělat, přesto je důležité, abyste se orientovali v pojmech, protože vám to usnadní komunikaci a také budete mít nad reklamou větší kontrolu.

Předtím, než začnete objednávat své první online reklamy, měli byste mít své makléřské webové stránky a splnit další důležitá kritéria. Sepsal jsem je v článku Jak rozběhnout online marketing v realitách. Kde začít? Teprve poté, když jste tato kritéria splnili, tak se můžete pustit do online reklamy.

Kde objednat online reklamu

Nejdůležitější poskytovatelé online reklamy, které jako makléř můžete v Česku použít jsou Google Ads, Sklik.cz (od Seznamu) a Meta Business Suite (od Facebooku).

Chcete-li inzerovat na Googlu, Google mapách, Android telefonech nebo propagovat svá videa na Youtube, potřebujete si zřídit inzertní účet Google Ads. Google má největší inzertní síť na světě.

Sklik.cz

Sklik.cz patřící do skupiny Seznam.cz. je v Česku významnou alternativou ke Googlu. Sklik.cz sice neumí tolik, co Google Ads, ale jeho velkou výhodou je jednoduchost. Reklamu se v něm naučíte vytvářet rychle i bez cizí pomoci.

Facebook.com

Chcete-li inzerovat na Facebooku a Instagramu, měli byste mít účet Meta Business Suite. Facebooku se v tomto článku věnovat nebudu.

Existují samozřejmě další platformy, kde můžete nakupovat reklamu, jako např. Adroll, Sharpspring.com a další. Jako realitní makléři si však bohatě vystačíte se třemi výše uvedenými.

Proč mít vlastní inzertní účty

Některé agentury vám nabídnou, že vám reklamu budou spravovat ve svém účtu. To vám nedoporučuji. Je lepší, abyste si inzertní účty založili sami a nasdíleli přístup své agentuře. Vaši reklamu tak budete mít pod 100% kontrolou. Pokud s agenturou nebudete spokojeni, můžete ji snadno vyměnit, eventuálně požádat jinou třetí stranu, aby provedla audit její práce. Při výměně agentury nebudete muset provádět všechna nastavení znovu, jako např. změnu remarketingových, konverzních kódů či úpravy svých webových stránek atd. Některým agenturám se to sice nemusí líbit, ale může to být třeba proto, že nechtějí, abyste jim viděli pod pokličku.

Co jsou to inzertní sítě

Když budete inzerovat na internetu, máte možnost inzerovat ve vyhledávací nebo obsahové inzertní síti. Obě sítě mají svá specifika, výhody i nevýhody.

Vyhledávací síť

Vyhledávací síť (anglicky Search network) je webová stránka, na které lidé vyhledávají informace pomocí klíčových slov. V Česku dominuje vyhledávání Google.cz, který má 84% podíl. Seznam.cz má pak 11% podíl. Viz. Podíl internetových vyhledávačů.

Do vyhledávacího pole na stránkách Google.cz nebo Seznam.cz zadáte výraz a vyhledávač vám vyhledá relevantní obsah.

První 4 zápisy na stránce jsou reklamy, které si můžete zaplatit. Těm se říká „reklama ve vyhledávací síti“. Po nich následují organické zápisy. Organicky se můžete na přední strany Googlu dostat vytvářením kvalitního, relevantního obsahu a pomocí SEO. O tom napíšu někdy jindy. Stránku uzavírají opět max. 4 reklamní zápisy.

Výhody vyhledávací sítě

Vyhledávací síť slouží k cílenému vyhledávání informací. Lidé, kteří do vyhledávače zadají určité výrazy např. výraz „realitní kanceláře“, hledají realitní kanceláře a jsou to tedy potenciální klienti. Můžete tak celkem rychle najít klienty, kteří poptávají služby, které inzerujete.

Nevýhody vyhledávací sítě

Velkou nevýhodou vyhledávací sítě je, že je drahá. Vyhledávací stránka Googlu je jen jedna. Prostor je tam pouze pro 8 placených zápisů na stránku (4 na začátku stránky, 4 na konci). A když je přetlak inzerentů na často vyhledávaná klíčová slova, cena za proklik se může v aukcích vyšplhat hodně vysoko. V Česku jsou stovky realitních kanceláří a cca 12.000 realitních makléřů. Na některá klíčová slova přestává dávat smysl ve vyhledávací síti inzerovat.

Nevýhodou je, že pokud lidé cíleně nevyhledávají vaše služby na Google.cz nebo Seznam.cz, tak se o vás vůbec nedozví, i když to mohou být potenciálně vaši klienti.

Obsahová síť

Obsahová (zobrazovací) síť (anglicky Display network) jsou ostatní webové stránky, které nabízejí inzertní prostor. Inzertní prostor se nabízí pro bannery, responzivní reklamy, textové inzeráty nebo videa. Jak Google tak Seznam prodávají reklamu, jak na vlastních webových stránkách, tak zprostředkovávají prodej reklamy na všech dalších stránkách, které nabízejí inzertní prostor.

Google vlastní weby jako např. Youtube, Blogger, Gmail atd. Pokud zde chcete inzerovat, nejlepší je to přes Google Ads.

Naproti tomu Seznam.cz vlastní weby jako Novinky.cz, Seznamzpravy.cz atd. Nejlepší cesta, jak zde inzerovat je zase přes Sklik.cz. Proto je důležité mít oba inzertní účty Google Ads účet i Sklik.cz

Výhody obsahové sítě

Inzerce v obsahové síti je oproti vyhledávací síti levná. Na světě jsou milióny webových stránek, na kterých můžete inzerovat, oproti jedné vyhledávací stránce Google.

Můžete svou reklamou oslovovat lidi, kteří aktuálně vaše služby cíleně nehledají, ale je u nich předpoklad, že v budoucnu by vaše služby využít mohli.

Pokud máte u reklam nastavené účtování CPC nebo CPA (vysvětleno níže), tak lidé, kteří vaši reklamu vidí, ale nekliknou na ni, oslovujete zdarma. Můžete tak ve své expertní oblasti za přiměřené peníze budovat svůj osobní realitní brand.

Nevýhody obsahové sítě

Po určité době se vaše reklama okouká a lidé ji přestanou vnímat. Říká se tomu bannerová slepota. Aby vaše reklama stále fungovala, musíte ji čas od času obměňovat.

Návnady. Na internetu je spousta webů, které inzertní prostor pro reklamy umísťují záměrně tak, aby zvýšili proklikovost. Velmi často se to projevuje u mobilních prohlížečů, v mobilních aplikacích, ale bohužel i při prohlížení webů na počítači. Provozovatelé tak vydělají na prokliknutí reklamy a vy jako inzerent za to zaplatíte, i když to bylo nechtěné prokliknutí. Z tohoto důvodů vedeme seznam webů, které slouží jako návnady a na těchto webech vylučujeme zobrazování reklamy.

Adblock programy umí blokovat reklamy. Některé potenciální klienty reklamou v obsahové síti neoslovíte.

Reklamy v obsahové síti mají výrazně nižší proklikovost než reklamy ve vyhledávací síti. To vás však nemusí trápit, pokud máte nastaveno účtování reklamy CPC nebo CPA. Viz níže.

Možnosti účtování reklamy

Ve vyhledávací i obsahové síti se reklama účtuje několika způsoby.

Cena za proklik

Cena za proklik je nejrozšířenější způsob účtování reklamy. Označuje se běžně CPC (angl. cost per click) nebo PPC (pay per click). Za reklamu zaplatíte jen v případě, že na ni člověk klikne. Samotné zobrazování není účtováno. Účtování CPC nabízí Google i Sklik.

Cena za akvizici

Je cena za získání klienta (CPA – cost per acquisition). Získání klienta je z pohledu Googlu míněno provedení konverzní akce. U eshopů je to typicky nákup, ale u makléřů je to typicky vyplnění kontaktního formuláře nebo telefonátu. Podmínkou je, abyste měli v Google Ads účtu zapnuté sledování konverzí. Toto účtování nabízí Google, nikoli Sklik.

Cena za zobrazení

Cena za zobrazení (CPM cost per mille) je cena za tisíc zobrazení vaší reklamy. Nehraje roli, jestli na vaši reklamu lidé klikají či nikoli. Toto účtování nabízí Google i Sklik.

Cena za zhlédnutí videa

Cena za zhlédnutí videa (CPV – cost per view). Google si navíc účtuje tuto cenu teprve ve chvíli, kdy divák zhlédl 30 sekund vašeho videa nebo celé video, pokud je kratší než 30 sekund. Pokud tato podmínka splněna není, zhlédnutí videa je zdarma. Toto účtování nabízí jen Google. Sklik zhlédnutí videa účtuje jako CPM.

Jak se vypočítává cena reklamy a její pozice

Pozice vaší reklamy se zobrazuje dle algoritmu hodnocení reklamy (tzn. Ad rank). Hodnocení reklamy závisí na několika parametrech, z nichž nejdůležitějším je cena, kterou nabízíte a relevance reklamy. Dále hraje roli při zobrazování i kvalitativní skóre, které se určuje např. podle výsledného dojmu z cílové stránky, rychlosti jejího načítání atd.

Reklama se prodává formou aukce. Cena, kterou vám Google i Sklik naúčtuje se určuje cenou další nejlépe hodnocené reklamy v pořadí pod vámi.

Příklad

Chcete zobrazovat reklamu ve vyhledávací síti na klíčové slovo „realitní makléř“:

Vy nabízíte CPC 20 Kč
Váš konkurent A nabízí CPC 25 Kč
Váš konkurent B nabízí CPC 15 Kč

V tomto případě druhá nejlépe hodnocená reklama pod vámi stojí 15 Kč. A protože nabízíte vyšší CPC, vaše reklama v aukci vyhrává zobrazení ve vyhledávací síti a Google vám naúčtuje za proklik na vaši reklamu 15 Kč.

Googlu i Seznamu jde také o to, aby reklamy byly relevantní. Tzn., že usiluje, aby se na klíčové slovo „realitní makléř“ nezobrazovaly služby třeba „burzovních makléřů“, „hypotečních makléřů“ atd.

Pokud byste chtěli cílit reklamu na klíčová slova, která mají nižší relevanci, tak vám to Google může umožnit, pokud byste nabídli vysoké CPC. Např. byste chtěli jako makléř REMAXu cílit svou reklamu na klíčová slova konkurence např. „Dům realit“. Cena však může být tak vysoká, že to nemusí dávat smysl.

V dalším článku vám ukážu, jaké jsou možnosti cílení reklamy v inzertní síti Google a Sklik. V Premium sekci vám nabídnu několik tisíc klíčových slov, která používáme v reklamách a seznam webů vyloučených ze zobrazování reklam.

Chcete se stát realitním makléřem v Alfě nebo se dozvědět o práci makléře více?

Kontaktujte nás

Chcete-li vyplnit tento formulář, prosím povolte v prohlížeči JavaScript.

Zadané údaje zpracováváme dle těchto podmínek

Petr Podlešák
Autor článku: Bc. Petr Podlešák, manažer RE/MAX Alfa
Tel. 603 426 237

Příspěvky v blogu