14 tipů, jak si vyjednat lepší odměnu za své služby
Nikdy nedostanete to, co si zasloužíte, ale jen to, co si vyjednáte. Dovednosti v tomto článku ocení všichni, kteří se cítí nedoceněni.
Chcete-li dostávat vyšší odměnu za svou práci, musíte si být vědomi některých skutečností a aktivně pracovat na následujících 14 bodech. Opravdu to stojí za to.
Všechny níže uvedené kroky jsou důležité. Nestačí se věnovat jen některým z nich, to by vám nefungovalo.
1. Nikdy nedostanete co si zasloužíte, ale jen to, co si vyjednáte
Je důležité nejprve přijmout fakt, že většina klientů i zaměstnavatelů vám dobrovolně nebude platit více. Byli by nejradši, kdybyste pro ně pracovali úplně zadarmo. Takže od nich neočekávejte, že vám budou dobrovolně nabízet více peněz, než je nezbytně nutné.
Větu v úvodu "Nikdy nedostanete to, co si zasloužíte, ale jen to, co si vyjednáte" jsem nevymyslel. Četl jsem ji v roce 1999. Pamatuji si ten okamžik dodnes, protože ta myšlenka mě velmi oslovila. A s odstupem mnoha let mohu říct, že pozitivně ovlivnila výši mých příjmů. Jen bych ji doplnil: "Nikdy nedostanete to, co si zasloužíte, ale jen to, co si vyjednáte. A pokud si nic nevyjednáte, tak si zasloužíte to, co máte."
To, že vám vaši klienti či zaměstnavatelé dobrovolně sami od sebe nechtějí zvýšit odměnu není jejich práce. Úkol vyjednat si lepší odměnu leží na vašich bedrech. Nebo spíše ve vaší hlavě.
Přijměte odpovědnost sami za sebe, za svůj život, včetně toho, jakou si vyjednáte odměnu za svou práci.
2. Nastavení v hlavě
Druhým krokem k lepším odměnám je správné nastavení v hlavě. Nevyjednáte si lepší odměnu, pokud nejste pevně přesvědčeni, že si ji zasloužíte. Pokud se domníváte, že si víc peněz za vaší práci nezasloužíte nebo dokonce, že jsou peníze špatné a máte z vyšší odměny výčitky, pak jste odsouzeni pracovat za méně peněz.
3. Zmapujte svoji konkurenci
Nemůžete žádat dvojnásobnou odměnu než konkurenční podnikatelé, ostatní zaměstnanci, pokud nabízíte horší služby než oni. Proto je jednou z důležitých podmínek zmapovat si svou konkurenci, abyste věděli, v jakém reálném cenovém rámci se můžete pohybovat. Měli byste vědět nejen, jakou odměnu si konkurenti účtují, ale co jejich odměna zahrnuje.
4. Zvyšujte svou kvalifikaci a kvalitu vašich služeb
Můžete žádat vyšší odměnu než konkurenti, pokud nabídnete větší objem služeb nebo lepší služby, vyšší kvalitu služeb než oni atd.
Nespokojte se se svými službami, byť jsou dnes již kvalitní. Neustále zvyšujte svou kvalifikaci a kvalitu nabízených služeb. Kvalitní služby dnes, mohou být zítra pod úrovní. Vše se neustále mění. Buďte v obraze a ve střehu. Slovy klasika: "Kdo chvíli stál, již stojí opodál".
5. Komunikujte přidanou hodnotu vašich služeb
Definujte přidanou hodnotu pro klienty
Nejdříve definujte objem a kvalitu vašich služeb, které jsou obsaženy ve vámi žádané odměně a přidanou hodnotu vašich služeb pro zákazníka či zaměstnavatele. Definujte je písemně. Musíte v tom mít naprosto jasno.
Své služby a přidanou hodnotu srozumitelně komunikujte
Klienty nezajímají vaše zájmy. Jediné, co je zajímá jsou jen a pouze jejich zájmy. Proto se naučte své služby a přidanou hodnotu srozumitelně prezentovat klientům či zaměstnavateli.
Mohou argumentovat, že to, co žádáte je příliš. Nenechte se tím vykolejit. Je to naprosto v pořádku, právě protože se na spolupráci dívají jen ze své perspektivy. Pokud nebudou vaši přidanou hodnotu a význam vašich služeb pro ně samotné chápat, nezískáte je.