Jak vytvořit makléřský web

Jak vytvořit makléřský web
Doba čtení: 11 minut

Makléř je obchodník. Tedy člověk, který by měl mít ambici být co nejlepší a měl by chtít dělat svoji práci naplno. Tomu by také měla odpovídat kvalita jeho internetové prezentace. Existují v zásadě čtyři základní cesty, jak se dobrat toho, abyste měli kvalitní makléřské webové stránky.

1. Tvorba webu svépomocí

Pokud se rozhodnete, že si vytvoříte web sami, měli byste mít dostatečnou sumu znalostí a dokázat je správně použít. Ideální je, pokud máte za sebou tvorbu několika makléřských webů a znáte jejich úspěšnost. Úspěšností mám na mysli zejména co nejvyšší návštěvnost webu, která pak co nejčastěji konvertuje v klienty.

Co musíte vědět a umět

Zcela jistě budete potřebovat mít povědomí o principech tvorby obsahu. K jeho nasazení pak můžete využít automatizovaných služeb, jako je například Wix, Websnadno, Webzdarma, Webnode, eStranky a další. Tyto služby vám nabídnou paletu funkcí a připravených designů. Nemají ovšem možnost přizpůsobení na míru. Nestojí za nimi programátoři, analytici, copywriteři a správci, kteří by vám byli k dispozici a dokázali splnit vaše individuální požadavky. Jedná se o služby s minimem lidské technické podpory. Žádná z nich také nemá připravené funkce speciálně pro realitní makléře a možnosti jejich tvorby jsou omezené. Ano, pro tvorbu je možné použít také redakční systémy jako je WordPress, nebo Joomla, na nichž můžete vytvořit v podstatě jakýkoli web s neomezenými funkcemi, ale to už byste museli mít alespoň základní znalosti programování. Proto se v tomto článku soustředíme na popis výhod a nevýhod automatizovaných služeb a programátorská řešení zde pomineme. Kvalita takto vytvořeného webu se bude odvozovat od znalosti následujících činností:

  • Schopnost analyzovat klíčová slova související s vašim oborem podnikání, ale také s expertní oblastí. To proto, abyste dokázali správně navrhnout informační architekturu webu. Tedy jaké podstránky bude web mít. Dobrý návrh je nutný pro správné zacílení na klíčová slova ve vyhledávačích, ale také proto, abyste měli na webu správné cílové stránky například pro reklamní kampaně.
  • Psaní poutavých textů – Ať chcete nebo ne, kvalitní web je především o textovém obsahu.
  • Správně nastavit technické SEO – Je třeba vědět, jak správně vytvořit titulky podstránek, metapopisy, vnitřní i vnější prolinkování webu, ale třeba také, jak pojmenovat a alternativně popsat použité fotografie a obrázky.
  • Vymyslet a použít funkce potřebné pro realitní makléře – Zde může nastat problém, pokud web vytváříte bez programátora na některé z automatických služeb (viz výše). Dost možná se pak budete muset obejít bez vhodných kontaktních formulářů pro generování odhadů, bez možnosti zveřejnit na webu recenze, správně ukázat nabízené nemovitosti, e-booky a tak dále.
  • Měli byste mít grafické cítění a znát alespoň základy UX, tedy vědět, jak udělat web přívětivý pro uživatele.
  • Nasadit nástroje pro analyzování návštěvnosti a dosažených cílů, jako je Google Tag Manager, Google Search Console, Google Analytics a další.
  • Umět vyhodnotit, jak se webu daří po spuštění, tedy jakých dosahuje konverzí. Tou může být například to, že vás návštěvník webu kontaktuje telefonicky, prostřednictvím mailu, nebo ideálně pomocí kontaktního formuláře, jehož odeslání můžete snadno zaznamenat pomocí analytických nástrojů.
  • Budete muset vědět, co je nutné mít na webu, aby splňoval zákonné povinnosti. Jedná se zejména o to, aby splňoval vše, co souvisí s: GDPR neboli ochranou osobních údajů, legislativou ohledně cookies, přístupností webu, jasnou identifikací majitele webu, atd.

Toto je minimum pro to, abyste dosáhli dobrého výsledku, tedy aby váš web naplnil vaše očekávání.

Výhody tvorby webu svépomocí

  • Nejpodstatnější výhodou je cena – Pokud vám nevadí časová náročnost, tedy že budete muset věnovat tvorbě webu více času, než kdybyste si jej nechali vytvořit jinými lidmi nebo firmou, pak to nemusí být problém.
  • Jednoduchost ovládání – Rozhraní pro správu a tvorbu těchto webů bývají vymyšlena tak, že jsou jednoduchá a intuitivní.
  • Nemusíte tvořit grafiku – Tvůrci těchto systémů nabízejí na výběr několik designů.
  • Pro koho je řešení vhodné – Vzhledem k nulové ceně je toto řešení vhodné především pro malé lokální businessy, které vás neživí a případné potíže s webem vám nezpůsobí existenční problémy. Často se setkáváme s tím, že jsou tímto způsobem tvořené například weby místních zájmových organizací.

Nevýhody a rizika

  • Malý výkon webu – Nedělejte si iluze, že bez hluboké znalosti tvorby webů pro realitní trh, dosáhnete stejných výsledků, jako s webem od profesionálů. Velmi pravděpodobně tomu tak nebude.
  • Časová náročnost – Při tvorbě strávíte mnoho hodin.
  • Neunikátní design – Může se stát, že vaše konkurence bude mít velmi podobný web jako vy.
  • Omezení v analýze výkonu webu – Pokud to s webovými stránkami myslíte vážně, měli byste rozumět jejich analytice. Pokud ovšem neproniknete hlouběji do jejich tvorby, nebo ji nesvěříte profesionálům, nebudete pravděpodobně schopni ani vyhodnocovat, jak dobře web funguje.

2. Web od kámoše

Nechat si udělat web od kamaráda může a nemusí být dobré řešení. Největší nevýhodou tohoto řešení bývá, že pokud nerozumíte tvorbě webů, nepoznáte, jestli jí rozumí váš kamarád. Většinou takový člověk nemá svoji firmu, nemá ani reference, pouze vytvořil někomu nějaké weby, jejichž kvalitu nebudete schopni patrně objektivně posoudit. Nenechte se zmást tím, že se vám weby líbí. I velmi pěkný web může být po technické a obsahové stránce vytvořen velice špatně.

Co musíte vědět a umět

  • Je důležité mít dostatečné znalosti o tvorbě webů, abyste mohli posoudit kvalitu odvedené práce.
  • Měli byste být schopni koordinovat práci tvůrce webu s týmem spravujícím vaše marketingové aktivity, jako je online reklama (například PPC kampaně), direct mailing a další formy propagace. Problém může nastat, pokud váš kamarád nemá potřebné znalosti nebo čas pro spolupráci s ostatními členy vašeho marketingového týmu. Jednoduše proto, že se tvorbou webů neživí.

Výhody tvorby webu od kámoše

  • Nízké nebo nulové pořizovací náklady – Kamarádi často tvoří weby také v rámci barteru, tedy za nějakou protislužbu, což u profesionálů zpravidla nejde.
  • Nemusíte tvorbě webu věnovat čas, nebo bude stačit jen minimum času.
  • Pro koho je řešení vhodné – Vzhledem k cenám je toto řešení vhodné především pro živnostníky a menší firmy, či nenáročné businessy. Také se dobře hodí pro činnosti, které vás neživí a problém s webem vám nezpůsobí existenční problémy.

Nevýhody a rizika

  • Kamarád nemusí mít čas, když ho budete potřebovat pro budoucí úpravy. Jednoduše proto, že se tvorbou webů neživí.
  • Patrně nebudete vědět, jestli kamarád web jen nakliká na nějaké automatizované službě, nebo vytvoří web na WordPressu. Nebo se například může rozhodnout web naprogramovat v PHP a dalších technologiích zcela bez redakčního systému.
  • Malý výkon webu – Podobně jako při tvorbě webu svépomocí zdarma, i zde existuje velké riziko, že web nebude vytvořen kvalitně.

3. Profi web od živnostníka(ů)

V České republice je celá řada živnostníků, kteří se zabývají tvorbou webových stránek na velmi dobré úrovni. Abyste našli právě takového, měli byste se hledáním zabývat opravdu pečlivě. Doporučuji nestudovat jen recenze na Google, ale také se podívat na reference a eventuálně se na práci tohoto člověka také zeptat jeho klientů. Můžete narazit na člověka, který prošel mnoha agenturami, nebo je opravdu skvělý samouk a má bohaté zkušenosti, ale také narazíte na spoustu lidí, kteří teprve začínají. Tito lidí mnohdy nemají zkušenosti a nemusejí být pro realizaci vaší zakázky ti praví. Dobrým signálem je pochopitelně doporučení od známého, který je s výsledkem práce živnostníka spokojen. Pozitivní je také pokud víte, že tento známý spolupracuje se svým oblíbeným tvůrcem webů dlouhodobě.

Živnostníci v IT sice zpravidla nemají zaměstnance, ale velmi často spolupracují s jinými kolegy a dělí se s nimi o práci. Utvářejí tak malé, ale velmi pružné týmy, které jsou do jisté míry schopny suplovat činnosti rozsáhlých agentur. My spolupracujeme s firmou Proweby.cz, která pro nás realizuje také správu webových stránek a SEO.

Co musíte vědět a umět

  • Musíte znát tvorbu webů natolik, abyste poznali, jestli je odvedená práce dobře provedená.
  • Měli byste umět koordinovat jejich práci s lidmi spravujícími vaše další marketingové činnosti, jako je správa PPC kampaní, direct mailingu, a podobně.
  • Hlubší znalosti mít nemusíte, protože zkušený tvůrce vše podstatné zvládne sám a radou i pomocí vás dokáže dobře nasměrovat k funkčnímu webu. Buďte však dobrým a znalým partnerem, jak jsem již psal výše. Díky tomu budete odolnější vůči manipulacím a nenecháte se tak snadno natlačit do něčeho, co pro vás nemusí být výhodné.

Výhody tvorby webů od freelancerů

  • Nižší cena – Živnostníci neboli freelanceři nejsou tak levní, jako když vám web stvoří kamarád a nebo si ho vytvoříte svépomocí. Jsou to lidé, kteří se tvorbou webů profesionálně živí a potřebují si vydělat dostatek peněz. Ceny se u nich pohybují většinou cca na polovině agenturních, ale je to velmi individuální. Někteří živnostníci mají ceny od 500 Kč na hodinu, zatímco jiní mohou mít cenovku podstatně vyšší. Mnohdy i v řádu několika tisíc korun. Lze říci, že se cena jejich práce odvíjí od zkušeností, typu jejich klientely, ale třeba také od lokality, ve které působí. Je obecně známé, že v Praze a ve velkých městech pracují lidé i agentury v tomto oboru za více peněz. Je tomu tak proto, že mají vyšší náklady na podnikání i běžné výdaje.
  • Osobnější jednání – Mnoho klientů preferuje, když má se svým ajťákem, online marketérem, tvůrcem webových stránek, nebo třeba správcem webu či reklamy bližší, tedy osobní kontakt. Těmto klientům nevyhovuje, pokud je má na starosti agentura. Tam se často stává, že pro klienta pracuje více lidí, které ani nezná. Pokud je spolupráce dobrá, často se při spolupráci se živnostníkem dostanete i do přátelského vztahu. Rozhodně se tomu nebraňte, ale pochopitelně si také můžete udržovat profesionální odstup.
  • Správa webu – Takto najatí lidé většinou nemají problém spravovat jimi vytvořené weby a bývají často i velmi časově flexibilní. Někteří bez problémů pracují i o víkendech, ale zcela jistě vám nikdo víkendové služby nezaručí.
  • Pro koho je řešení vhodné – Vzhledem k cenám je toto řešení vhodné především pro živnostníky, menší a střední firmy. Hodí se také pro středně rozsáhlé businessy. Typickým příkladem takto vytvořeného webu je web realitního makléře, který chce uspět mezi mnoha konkurenty, nebo web realitní kanceláře.

Nevýhody a rizika

  • Dobrý a zavedený živnostník má neustále dostatek práce a může mít delší termíny – I já, tedy Přemek Kubák z Proweby.cz jsem živnostník. To sebou nese všechny výše zmíněné výhody, ale také hlavní nevýhodu, kterou je omezená kapacita. Mám sice několik spolupracovníků, ale nejsme agentura, nemáme budovu, služební auta a nemáme především k dispozici x programátorů, grafiků, copywriterů, UX designérů, SEO konzultantů, ani armádu obchodníků a account managerů. Zkrátka a dobře si práci řadíme za sebe a pouze některé činnosti jsme schopni vykonávat ve více lidech paralelně. Čím méně je tedy u živnostníků spolupracovníků v týmu, tím bývá také potřebný delší čas na dokončení projektu. Naše zkušenost ovšem říká, že se na nás živnostníky obracejí spíše menší firmy a živnostníci, kteří nejsou pod takovým tlakem, jako firmy, ve kterých se točí vyšší desítky milionů. Navíc většinou tito lidé fungují bez webu již řadu let a pouze chtějí posunout své podnikání dál. Takže zde delší čas realizace nehraje zásadní roli.

4. Profi web od agentury

Agenturní řešení je skvělý způsob, jak získat kvalitní web. Vyplatí se zejména pokud víte, že máte vysokoobratový business, ve kterém je obrovská konkurence a potřebujete, aby najatí lidé vykonávali souběžně bez jakéhokoli zaváhání co nejvíce úkolů.

Co musíte vědět a umět

  • I u tohoto typu spolupráce musíte znát tvorbu webů natolik, abyste poznali, jestli je odvedená práce dobře provedená.
  • Hlubší znalosti mít nemusíte a nemusíte ani umět koordinovat tvorbu webu s dalšími marketingovými činnostmi. Pokud svěříte agentuře celý svůj online marketing, nebo jeho větší část, měla by se kvalitní agentura postarat o vše sama.

Výhody agenturní tvorby webu

  • Výhodou je jednoznačně to, že máte k dispozici více hlav, více rukou a tím i více znalostí. Tedy více lidí, kteří jsou schopni vymyslet zajímavé postupy a také mohou pracovat na mnoha úkolech paralelně, nebo se ve větším počtu soustředit na jediný úkol.
  • Další výhodou je možnost pokračovat ve spolupráci s agenturou při dalších, navazujících činnostech, jako je správa reklamních kampaní, direct mailing, tvorba newsletterů a podobně.
  • Pro koho je řešení vhodné – Vzhledem k cenám je agenturní řešení vhodné především pro střední a větší firmy, nebo vysokoobrátkové businessy.

Nevýhody a rizika

  • Výraznou nevýhodou je cena – Agentury mají většinu lidských kapacit vytvořených zaměstnanci a to nejen těmi, kteří realizují zakázky. Zakládají si na tom, že mají své budovy a prostory vybavené technikou pro nejrůznější formát osobních jednání. Musí proto mít také manažery, asistenty nebo i uklizečky, řidiče, správce budovy a podobně. Navíc musí mít agentura kapacity předimenzované tak, aby zvládala i nečekané, tedy akutní požadavky. Proto často má také lidi na technické podpoře, online chatu a podobně. To vše něco stojí, takže se zde ceny za hodinu práce pohybují řádově v tisících korun a cena za vytvoření středně webu nebývá pod 100 000 Kč.

Závěrem

Ať se rozhodnete pro kterýkoli způsob vytvoření webu, měli byste také umět vyhodnotit efektivitu této investice. Pamatujte i na to, že nově vytvořený web je jako narozené dítě. Záleží jen na vás, jak ho budete dále rozvíjet a jak dobrý nástroj z něj uděláte.

Kontaktujte nás

Chcete-li vyplnit tento formulář, prosím povolte v prohlížeči JavaScript.

Zadané údaje zpracováváme dle těchto podmínek

Autor článku

Přemek Kubák – Proweby.cz
SEO konzultant a tvorba webů pro RE/MAX Alfa
Tel. 777 217 552, E-mail: proweby@proweby.cz

Příspěvky v blogu