Přemýšlejme on-line, i když jsme off-line
Sedněte si třeba na zahrádku své oblíbené kavárny, rozhlédněte se a sledujte, jak lidé v okolí upřeně hledí na smartphone, notebook nebo tablet. Zamyslete se také, kolik vašich přátel nemá svůj „on-line“ život a jaký je váš život na sociálních sítích. Není překvapením, že generace mileniálů (lidé, kteří dosáhli dospělosti na přelomu 21. století) vnímá svůj virtuální život stejně jako reálný. Ale díky dostupnosti techniky a Wi-Fi spojení jsou na tom stávající třicátníci i čtyřicátníci velmi podobně.
Je třeba být on-line aktivní, ale ne na úkor svého reálného pracovního života! Osobní setkávání, podání ruky a předání vizitky nebo osobní prohlídky nemovitostí jen tak nic nenahradí. V tomhle je lidský element jedinečný. Je ale třeba stejně zodpovědně přistupovat k on-line komunikaci. Uvědomit si, že názor v on-line diskuzi je minimálně stejně důležitý jako názor při osobním setkání. Ideální je harmonizace obou „světů“ tak, abyste za svou snahu získali co nejvíce.
Rozhodně stojí za úsilí budování vztahů prostřednictvím sociálních sítí. Brzy se vám to vrátí. Ale jedna věc je zde být, druhá umět je efektivně využívat ve svůj prospěch! Zde opravdu neplatí descartovské „Myslím, tedy jsem“. Musíte být naopak aktivní a být vidět.
Jak rozhýbat on-line komunikaci pro svůj realitní byznys
- Není možné být všude, buďte především tam, kde působí vaše stávající kontakty – přátelé, známí a klienti.
- Chovejte se na sociálních sítích jako v reálném životě – na nic si nehrajte, protože si vytváříte tzv. virtuální stopu. Vaše příspěvky nejen na vašem profilu, ale i v diskuzích u ostatních vytváří váš obraz. Chcete-li se profilovat jako realitní expert, pak tak vystupujte.
- Buďte dostatečně aktivní, a to nejen na svém profilu. Staňte se členy oborových nebo zájmových skupin, které nabízejí zajímavý zdroj informací a zároveň prostor pro vaše profesní názory i uplatnění informací. Na Facebooku to mohou být například skupiny Realitní makléři v Praze a okolí nebo Realitní makléři v ČR.
- Příběh prodává! Přemýšlejte o tom, co lze z reálné praxe uplatnit on-line a naopak.
- Kvalita vítězí nad kvantitou! Když nemáte co říci, mlčte. Máte-li co říci, nenechávejte si to pro sebe. Nesnažte se publikovat za každou cenu, i když cítíte, že už by to asi chtělo. I jedním nepovedeným statusem můžete shodit své dosavadní snažení.
Nemusíte být extra kreativní. Stačí sledovat své okolí, učit se a zapojovat se. Každému trvá, než se trochu rozkouká a „rozmluví“. Na sociálních sítích je výhodou, že i introvert může být aktivnější než extrovert. Češi navíc preferují vtip. Pokud ho umíte využít v kontextu své prezentace, máte napůl vyhráno.
Jednoduché charakteristiky nejužívanějších sociálních sítí z českého kontextu
- Facebook (FB) – Nejpopulárnější sociální síť na internetu.
- LinkedIn – Profesní sociální síť s největší koncentrací profesionálů, manažerů i firemních profilů.
- X (Twitter) – Platforma pro krátké zprávy a novinky, kterou v ČR využívají především novináři nebo IT profesionálové a fanoušci.
- YouTube – Druhý nejvýznamnější vyhledávač a platforma k umisťování videí se širokým záběrem témat. Generují se zde novodobé celebrity ze všech oblastí života – youtubeři, jejichž komerční úspěch je dán počtem tzv. followerů.
Každá z uvedených platforem má svá specifika, možnosti a především uživatele. Chcete-li být úspěšným realitním makléřem, určitě se vyplatí být aktivní na více kanálech, a to tam, kde cítíte potenciál k efektivnímu uplatnění svých příspěvků.