Podnikatelský plán. Co by měl obsahovat a proč je důležitý

Podnikatelský plán. Co by měl obsahovat a proč je důležitý
Doba čtení: 4 minuty

Než začnete podnikat v jakémkoli oboru, vytvořte si písemný podnikatelský plán. Je důležité, aby byl písemný, protože vám pomůže definovat vaše cíle.

Proč je podnikatelský plán důležitý

Plán vám vytyčuje cestu, kam chcete jít. Poslouží vám i jako kotva, která vás udrží na předem vytyčené cestě. To je velmi důležité zejména v dobách velké nejistoty.

Mark Twain

Podnikatelský plán připravují malé i velké firmy, ale i živnostníci. Pokud chcete začít podnikat, jako realitní makléř a být úspěšným makléřem, pak byste měli mít i smysluplný podnikatelský plán.

Nikdo z nás nemá práva naříkat na neúspěch, kdo si nedal ani tolik práce, aby si plně uvědomil svůj hospodářský cíl, stanovil svůj plán, a kdo není ochoten se pak podle tohoto plánu řídit.

Tomáš Baťa

Podnikatelský plán se může lišit podle předmětu podnikání a náročnosti. Zde jsou základní prvky, které by váš plán měl obsahovat. Podle typu podnikání váš plán samozřejmě může obsahovat další body. Iniciativě se meze nekladou.

1. Vaše mise, poslání

Definujte poslání své firmy či živnosti, základy, principy fungování. Můžete definovat, jaké problémy pomohou vyřešit vaše služby, produkty klientům. Vytvořte si principy, na základě kterých, chcete podnikat, mít vztahy s klienty, pracovníky atd.

V klidu se ponořte do svých myšlenek a zafilosofujte si. Pomůže vám to své poslání lépe definovat. Mise je takové srdce vašeho podnikání.

2. Definice vašich služeb, výrobků

Čeho chcete dosáhnout, co plánujete nabízet a za kolik.

3. Definice vašich klientů

Kdo jsou vaši klienti. Na jaký segment se chcete zaměřit.

3. Průzkum trhu, analýza vaší konkurence

Kdo je váš cílový zákazník a vaši konkurenti. Zmapujte si konkurenci. Zjistěte, jaké služby klientům nabízí a za kolik. Odpovězte si na otázku: „Budu na trhu se svými službami konkurenceschopný?“

4. Marketingová strategie

Definuje, jakým způsobem chcete dosáhnout vašich obchodních cílů. Jak budete získávat klienty, jak s nimi komunikovat, jak si je udržet, jaký bude váš poprodejní servis atd. Stanovte si min. roční marketingový rozpočet a rozpracujte ho min. na měsíční bázi. Pokud nemáte zkušenosti, doporučuji dokonce rozpracovat strategii po týdnech.

5. Investice a způsob financování

Definujte, kolik do vašeho podnikatelského záměru budete investovat a jakou plánujete návratnost.

Pokud budete žádat o financování banku nebo investory, tato část je bude nejvíc zajímat. Výnosnost, rentabilita, zisk atd. To je řeč bankéřů. Proto budete muset mít finanční plán, který obsahuje počáteční rozvahu, finanční analýzu a vývoj v čase. Podle finančních kritérií a reálnosti vašeho plánu se banka nebo investor rozhodne vám peníze půjčit či nikoli.

Finančnímu plánování věnujte důležitou péči. Když to špatně spočítáte a podceníte finanční plánování, může se stát, že vám dojdou peníze dřív, než svůj byznys odlepíte od země. V lepším případě jen zavřete podnik, v horším případě vyhlásíte bankrot. A to není o co stát.

6. Tržby a náklady

Vedle způsobu financování je velmi důležitá i kalkulace tržeb a nákladů. Žádná firma nevydělává hned. Nejdříve budete investovat a nebudete mít žádné příjmy.

To je pro mnoho začínajících podnikatelů velmi stresující. Stanovte si plán tržeb realisticky a spíše s rezervou. Když jsem podnikat začínal, tak jsem se ve finančním plánu držel s tržbami při zemi a náklady nafukoval. Docela mi to pomohlo. Je lepší mít na konci lepší výsledky, než jste plánovali. Být v plánované ztrátě je ok, ale být v neplánované ztrátě může být velmi stresující. A nezkušení podnikatelé se pak dopouštějí fatálních chyb.

7. SWOT analýza

SWOT (z angličiny Strength, Weaknesses, Opportunities, Threats) je definice vašich silných stránek, slabostí, příležitostí a hrozeb. Vytvořte si SWOT analýzu vašeho byznys plánu, ale i SWOT analýzu vaší osobnosti. Nic si nenalhávejte, buďte k sobě upřímní a kritičtí. Pokud váš plán nebude stát na realistických základech, budete mít problém.

8. Dlouhodobá vize

Definujte, čeho chcete dosáhnout v dlouhodobější perspektivě. Jaký tržní podíl chcete získat např. do 5 let, jak velké plánujete mít tržby, klientský servis, produkty atd.

Požádejte vaše přátele, ideálně se zkušeností z podnikání, ať vám dají zpětnou vazbu. I když vašemu byznysu nerozumí, minimálně vám mohou dát zpětnou vazbu ke SWOT analýze vaší osobnosti.

Pokud nevíte, jak začít, najměte si konzultanta, který má zkušenosti s přípravou podnikatelského plánu pro banky. Může vás nasměrovat nebo pro vás plán připravit na základě toho, co mu sdělíte.

Pokud se rozhodnete podnikat, jako realitní makléř, pomůžeme vám udělat správný plán, vytyčit úspěšnou strategii, díky níž se stanete úspěšným realitním makléřem.

Chcete se stát realitním makléřem nebo se dozvědět o práci makléře více?

Kontaktujte nás

Zadané údaje zpracováváme dle těchto podmínek.

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA od Google s ochranou soukromí

Petr Podlešák
Autor článku: Bc. Petr Podlešák, manažer RE/MAX Alfa
Tel. 603 426 237

Příspěvky v blogu