8 důvodů, proč noví makléři neuspějí v realitním obchodě
Realitní obchod je zajímavá práce, kde skloubíte obchod, komunikační dovednosti, kreativitu při marketingu či znalost problematiky. Je to obor, kde se neustále učíte něco nového a který zajišťuje základní lidskou potřebu. Nicméně hodně nových makléřů na začátku neuspěje a z oboru odchází. Níže jsem shrnul několik důvodů, proč noví makléři v realitách neuspějí.
Nemají dostatečný finanční polštář
Začátky bývají složité v každém podnikání, reality nejsou výjimkou. Pokud přemýšlíte, jak začít podnikat v realitách, patrně nejdůležitější otázka, kterou byste si měli položit, je: “Mám dostatek finančních prostředků na živobytí na začátek?“. Nejprve se budete muset naučit spoustu věcí, najít klienty a v neposlední řadě dokončení realitní transakce také nějakou dobu trvá. V prvních několika měsících s největší pravděpodobností nebudete vydělávat vůbec. Pokud se chystáte na kariéru realitního makléře, doporučuji mít zajištěné finance na alespoň 6 měsíců života.
Absence mentora
Jak se říká “žádný učený z nebe nespadl“. Když jsem v realitách v roce 2001 začínal já, v podstatě neexistovalo žádné školení, neměl jsem ani k dispozici mentora, který by mi v začátcích pomohl a moje začátky probíhaly stylem pokus – omyl. Pokud nechcete, aby se váš business rozvíjel stejným stylem a naopak chcete ušetřit měsíce až roky času, najděte člověka, který vám v začátcích poskytne nezbytnou oporu. Dobrý mentor by na vás měl dohlížet, měl by vám ukázat, na jaké aktivity se zaměřovat, abyste byli úspěšní a provázet vás prvními obchodními případy.
Ujistěte se, že ve vybrané realitní kanceláři najdete to, co nejvíce potřebujete pro svůj úspěch. Pro drtivou většinu začínajících makléřů je kvalitní výcvikový program mnohem důležitější, než např. vysoký podíl na provizi či další „výhody“.
Přečtěte si také: Jak se stát realitním makléřem
Nesoustředí se na klíčové aktivity
Pokud se zeptáte dlouholetého úspěšného realitního makléře, co je z hlediska jeho businessu nejdůležitější, naprostá většina odpoví stejně: budování kontaktů. Což je oblast, na kterou by se nový makléř měl zaměřit především. Potřebujete plán, kde a jak budete vaše kontakty generovat. Bohužel neexistuje jednotná 100% funkční strategie, která by byla platná a fungující pro všechny. V tomto směru by vám měl ukázat cestu někdo, kdo v realitním oboru již má něco za sebou. Tedy pokud se rozhlížíte, kde začít svoji kariéru realitního makléře, hledejte takovou společnost, ve které budete mít za sebou zkušeného mentora či manažera, který vás náročnými začátky provede. Jen je potřeba si uvědomit, že i když vám někdo ukáže směr, cestu si vždy budete muset vyšlapat sami.
Zkouší pracovat na částečný úvazek
Velmi často dostávám otázku, jestli je možné jako realitní makléř pracovat na částečný úvazek. Možné to samozřejmě je, nicméně reality jsou podnikání na full-time se vším všudy a v podstatě neznám úspěšného makléře, který by se realitní branži věnoval na takzvaně částečný úvazek.
Tajný agent
Pokud jste stydliví, neradi mluvíte s lidmi, je pro vás nemyslitelné oslovit cizího člověka či se třeba necítíte komfortně při nabízení čehokoliv, zvažte, jestli kariéra v realitách a obchodě obecně je pro vás to pravé. Aby makléř byl úspěšný, musí cílevědomě pracovat na propagaci svojí osobní značky a dát všem okolo vědět, co dělá. Pokud je makléř členem tenisového klubu, je potřeba, aby všichni v klubu věděli, že je profesionálním realitním makléřem a že se na něj mohou s klidem a jistotou obrátit. Tajní realitní agenti v konkurenčním prostředí mají jen velmi malou šanci na úspěch.
Zaměstnanecká mentalita
Nikdo vám nebude říkat, co máte dělat, nikdo po vás nebude chtít, abyste byli ráno v určitou dobu v kanceláři. To zní dobře, ne? Patrně však jen do doby, než vám na konci měsíce přijde vyúčtování. Práce realitního makléře je extrémně dobře placená dřina, ale nejhůře placená flákárna. Bez určitého stupně vnitřní motivace a schopnosti si samostatně a zodpovědně řídit čas to prostě nejde. Stejně tak jako mentální nastavení “od devíti do pěti.“
Nemají jasné cíle či plán
Pokud nevíte, kam jdete, nikdy nikam nedojdete. Speciálně na začátku je potřeba zaměřovat se pravidelně na aktivity, které mají smysl a které vám budou generovat business. S nastavením by vám měl na začátku pomoci váš mentor či manažer. Ať už se jedná o volání, online či lokální marketing, nebo jiné aktivity, vždy je potřeba mít konkrétní plán, kterého se můžete držet.
Nepracují dost
Mnoho úspěšných makléřů nepracuje každý den. Někteří úspěšní makléři pracují třeba jen 3 dny v týdnu. Mají zajeté procesy, vlastní asistentku, lidi na marketing. To však v prvních letech není možné.
Reality jsou tvrdý business ve velmi konkurenčním prostředí. „No pain, no gain“. Na začátku je potřeba prostě zatnout zuby a pracovat více, než ostatní. Nicméně pokud se vám podaří prorazit, čeká vás zajímavá, dynamická práce, která rozhodně nenudí a kde limit vašich výdělků je dán pouze vaší pracovitostí.
Chcete se stát realitním makléřem v Alfě nebo se dozvědět o práci makléře více?