Chcete-li být úspěšnější, naučte se delegovat

Podnikatelé mají oproti řadovým zaměstnancům jednu obrovskou výhodu. Mohou delegovat práci na další pracovníky. Pokud se naučíte delegovat, váš byznys poroste rychleji.
Hlavní výhody delegování
Mezi hlavní výhody delegování patří:
Seberealizace
Držím se zásady, že člověk by měl dělat takovou práci a aktivity, které ho baví. V každém podnikání jsou činnosti, které vás baví a které ne, anebo k nim máte dokonce odpor.
Nacházejte proto v podnikání takové činnosti, které vás baví nejvíc a těm se věnujte. Ostatní činnosti se naučte delegovat. Problém nastane, pokud zjistíte, že vás nebaví klíčová činnost vašeho podnikání. Pak změňte předmět podnikání.
Nedělejte činnosti, které vás neuspokojují, protože v nich dlouhodobě nemůžete uspět. Krátkodobě v nich sice uspět můžete, ale nebude vás to naplňovat, což dlouhodobý úspěch přímo vylučuje. Otázkou je i to, jestli je vůbec úspěchem práce, která vám třeba generuje příjmy, ale přitom vás frustruje. Podle mě to vlastně žádný úspěch není.
Podnikání, ve kterém jste se naučili delegovat je mnohem zábavnější, přispívá k vaší seberealizaci a ke šťastnějšímu životu.
Řadoví zaměstnanci delegovat tak snadno nemohou. Kdyby prodavačka řekla svému šéfovi, že nějaká její část práce ji nebaví, ať si na to šéf najde někoho jiného, tak asi dostane výpověď. Zaměstnanci jsou proto častěji frustrovaní, že musí dělat i to, co je nebaví a nemohou snadno změnit poměry ve svém zaměstnání. Vy jako podnikatelé máte vše ve svých rukou, a to je na podnikání krásné.
Vyšší produktivita práce
Práce, která vás baví, vám jde snadněji od ruky, to je známé rčení. Práce, která vás baví, je práce, ke které máte předpoklady, talent od přírody. A to je nejlepší předpoklad úspěchu. U takové práce budete mít více energie a začnete objevovat svůj skrytý potenciál. V takové práci budete produktivnější a úspěšnější.
Pokud se budete koncentrovat na činnosti, které vás baví a jste v nich dobří a činnosti, které vás nebaví, bude delegovat, celkově bude vaše produktivita vyšší.
Delegování aktivit vyvolává pákový efekt, který může výrazně zvýšit vaši produktivitu.
Nezapomínejte ale, že samotné předpoklady a talent jsou sice důležitými předpoklady, ale k samotnému úspěchu nestačí. Nezbytnou podmínkou je neustálá práce na sobě samých a rozvoji svého podnikání. Historie zná spoustu příkladů talentovaných lidí, kteří byli líní svůj talent rozvíjet a v konečném důsledku neuspěji.
Svoboda
Delegování vám dá více svobody. Nemusíte se bát odjet na dovolenou nebo si udělat volno v práci. Máte-li spolehlivé pracovníky, na které můžete přesměrovat svůj telefon a další aktivity, dá vám dobře řízené podnikání svobodu, kterou zaměstnanci nikdy nepoznají.
Kdy začít delegovat?
Když porozumíme své práci
Delegování byste neměli uspíšit. Začněte delegovat některé činnosti, až když jim nejdříve porozumíte nebo je schopni ocenit, znormovat. Pokud lidé, na které delegujete vybrané činnosti zjistí, že jim nerozumíte či je nemáte znormované, mohou vás snadněji ošálit tím, že si budou za svou práci účtovat více, než je třeba. Takové delegování je často kontraproduktivní.
Pokud chcete delegovat aktivity, které sami dobře neovládáte, nechte si předložit více konkurenčních nabídek či definujte normativy práce. Normativ je definování vynaložených nákladů na provedení určité činnosti.
Příklad: Chcete-li si nechat připravit 1000 dopisů pro vaši dopisní kampaň, musíte znát, za jak dlouho je šikovný pracovník schopen dopisy vytisknout, zkompletovat a odnést na poštu a zároveň vědět, kolik stojí na tuto zakázku papír, obálky a další náklady s tím spojené.
Máte-li přesné informace o jednotlivých činnostech, můžete snadno definovat normy, podle kterých se budou řídit další pracovníci, na které činnost delegujete. Definováním normativu se pak nemůže stát, že by vám jiný pracovník tvrdil, že zakázka je časově náročnější a chtěl by za její vykonání více peněz, než je nutné.
Když jste finančně připraveni
Začněte delegovat až ve chvíli, když jste finančně připraveni. Začít delegovat a nemít dostatečné příjmy vás může dostat do problémů. Proto začněte delegovat postupně krůček po krůčku. A jak váš byznys roste, zvyšujte delegování.
Pracujte na svém byznysu, nikoli ve svém byznysu
Někteří podnikatelé nechtějí delegovat. Mezi nejčastější důvody patří:
- Strach, že ostatní neudělají práci tak dobře jako oni
- Nechtějí nikoho zaučovat
- Strach, že někoho zaučí a on jim odejde a stane se jejich konkurentem.
- Finanční stránka delegování. Řeknou si, že tím ušetří peníze. A neuvědomují si, že čas, který tráví činností, kterou neumí tak dobře, jim vytvářít tzv. implicitní náklady (říká se jim také náklady obětované příležitosti). Tento čas mohli využít na činnosti, které umí lépe a dosahují v nich lepších výsledků.
A tak raději vše udělají sami.
Tito podnikatelé pracují ve svém byznysu (jsou „zaměstnanci svého podnikání“), nepracují na svém byznysu. Tito podnikatelé nikdy nevyrostou a někdy se jim podnikání stane koulí u nohy.
V delegování, pokud ho ještě neumíte, se můžete spálit a pravděpodobně se tak i stane. Některé podnikatele to proto od dalšího delegování odrazuje. To ale patří k procesu učení a nemělo by vás to odradit.
Jak delegovat jako realitní makléř
Práce makléře nabízí obrovský prostor pro delegování. Můžete delegovat celou řadu podpůrných činností, např. fotografování nemovitostí, přípravu videoprezentací, virtuálních prohlídek, 3D vizualizací, homestaging. Úspěšní makléři delegují dokončování realitních transakcí na právníka. Čím dál tím víc našich realitních makléřů má svoji asistentku, která jim pomáhá s administrativou, marketingem a dalšími podpůrnými činnostmi. Nejlepší realitní makléři pak mají i svůj tým makléřů a stávají se tak týmový lídry.
Chcete vědět, jak vám můžeme pomoct uspět v realitách?
Kontaktujte nás

Autor článku: Bc. Petr Podlešák, manažer REMAX Alfa