Práce na IČO, jak na to?

<thrive_headline click tho-post-5233 tho-test-18>Práce na IČO, jak na to?</thrive_headline>

Práce na IČO, nebo jak se také říká „práce na živnost“, či „práce na živnostenský list“ je nejsnazší cestou, jak se živit tím, co vás baví. Co konkrétně potřebujete k tomu začít podnikat?

Co je práce na IČO

Práce na IČO je podnikání se všemi výhodami i nevýhodami, které jsou s podnikáním spojené. IČO je zkratka pro “identifikační číslo osoby“. V rámci ČR je IČO unikátní osmimístné číslo, které je přiděleno konkrétní právnické osobě. V České republice je v současnosti zhruba 1,1 milionů živnostníků (646 tis. na hlavní poměr, 453 tis. na vedlejší).

Práce na IČO je především prací na vlastní zodpovědnost a se svojí pověstí. Při práci na IČO podniká OSVČ (osoba samostatně výdělečně činná) na své jméno. Živnost se nedá převést na jinou osobu a zaniká smrtí živnostníka.

Jak si založit živnost?

Vyplňte jednotný registrační formulář:

  • online JRF verze zde
  • nebo PDF ke stažení zde

Zaplaťte správní poplatek ve výši 1000 Kč

  • můžete jej uhradit osobně při ohlášení živnosti na živnostenském úřadě, na Czech Pointu či převodem

Připravte si doklady

  • kromě vyplněného formuláře viz. výše budete potřebovat:
  • občanský průkaz
  • pokud se vaše provozovna nenachází v místě vašeho trvalého bydliště, budete potřebovat doklad dokazující právní titul pro užívání prostor – list vlastnictví, když nemovitost vlastníte, nebo nájemní smlouvu, pokud jej máte pronajatý
  • doklad o zaplacení správního poplatku

Zvolte si příslušný živnostenský úřad

  • pro ohlášení živnosti můžete na kterýkoliv

Podejte ohlášení – můžete následujícími způsoby:

  • online pokud jste vyplnili JRF online, můžete jej živnostenskému odboru doručit na Elektronickou podatelnu (budete potřebovat uznávaný elektronický podpis), nebo do datové schránky (musíte mít aktivovanou datovou schránku)
  • poštou – pokud máte PDF vyplněný PDF formulář
  • osobně na kterémkoliv živnostenském úřadě či Czech POINTu

Získání výpisu

  • pokud jste splnili veškeré náležitosti pro ohlášení živnosti, úřad provede zápis do živnostenského rejstříku ve lhůtě 5 pracovních dnů ode dne doručení ohlášení a následně vám vydá výpis.

Co dále musíte udělat

  • Finanční úřad – Povinnost podat přihlášku k registraci k dani z příjmů fyzických osob u příslušného správce daně (podle vašeho trvalého bydliště) do 15 dnů od zápisu do živnostenského rejstříku. Přihlášku k registraci si můžete stáhnout zde.
  • Zákonná pojištění – Lhůta pro přihlášení se do České správy sociálního zabezpečení a vaší zdravotní pojišťovny je 8 kalendářních dnů od zahájení vaší podnikatelské činnosti.
  • Založte si podnikatelský účet v bance dle vašeho výběru.
  • Založte si datovou schránku – je povinná pro všechny živnostníky a zásadním způsobem vám zjednoduší komunikaci s úřady.

Výše záloh

  • Minimální měsíční zálohy za sociální pojištění v roce 2023 činí 2 944 Kč pro OSVČ na hlavní poměr a pro OSVČ na vedlejší poměr 1 178 Kč.
  • Výše minimálních měsíčních záloh za zdravotní pojištění je stanovena na 2 722Kč.

Výhody práce na IČO

  • Svoboda – práci si organizujete dle vlastních potřeb. Záleží jen na Vás, kdy budete pracovat a kdy si vezmete volno.
  • Vyšší čistá odměna – pokud jste pracovití a vaší práci děláte dobře, patrně si vyděláte více, než zaměstnanci. Na druhou stranu, pokud pracovití nejste, podnikání není pro vás.
  • Smysluplnost – budujete svůj vlastní business, na kterém vám záleží a který třeba v budoucnu můžete předat svému potomkovi.
  • Pracujete odkudkoliv – pokud to vaše činnost umožňuje, můžete pracovat kdekoliv, kde zrovna máte chuť.
  • Rozhodujete vy – jste sami sobě šéfem a nikdo vás nekontroluje. Zodpovídáte jen svým klientům a sami sobě.

Nevýhody práce na IČO

  • Na OSVČ se nevztahuje ochrana ze zákoníku práce, tedy žádná dovolená či pravidelná mzda
  • Administrativní náročnost – veškerou agenda spojenou s daňovými povinnostmi, pojištěním atd. si živnostník musí řešit sám.
  • Náročnější začátky, riziko krachu.
  • Neodcházíte večer domů s čistou hlavou.

Zaměstnanecký poměr nebo práce na IČO?

Zde jsme dopodrobna popsali výhody a nevýhody zaměstnání vs. podnikání.

V krátkosti neexistuje jednoznačná odpověď, co je lepší. Pro někoho, kdo je naturelem podnikatel, je důležitější svoboda, nezávislost, možnost organizovat si čas dle svých potřeb, teoreticky neomezený příjem či možnost budovat něco vlastního. Bude však muset být ochoten přijmout i určitou míru rizika, zodpovědnosti a větší administrativní zátěže.  

Na druhou stranu někdo, kdo má spíše zaměstnanecké myšlení a chce mít po práci čistou hlavu, bude hledat jistoty, stabilní příjem i za cenu limitu ve výdělcích, dodržování pracovní doby a především pocitu, že jen plníte úkoly nadřízeného a děláte práci, která nemusí být úplně smysluplná.

Pokud jste nastavením spíše podnikatelé a hledáte zajímavý a atraktivní obor, podívejte se, jak se stát realitním makléřem, nebo si pro začátek přečtěte více o práci realitního makléře.

Zadané údaje zpracováváme dle těchto podmínek.
Autor článku: Jan Zachystal, manažer RE/MAX Alfa
Tel. 604 594 234

Co o Alfě říkají naši makléři?

Načítání…

Články o práci makléřů

Načítání…
icon

Osobní růst a vzdělávání

Věříme, že jedním z klíčových bodů úspěchu obchodníka je dlouhodobé, kontinuální vzdělávání. Pro makléře zajišťujeme mentoring, koučing, pořádáme workshopy, semináře, na které zveme i hosty od konkurence či z jiných oborů. Naši makléři mají možnost účastnit se evropských či celosvětových RE/MAX Conventions, kde své know-how sdílejí ti nejlepší makléři z celého světa.

icon

Inspirativní prostředí

Pokud máte ambici stále se rozvíjet a patřit k nejlepším, Alfa je místo pro vás. O makléře se starají jen manažeři a mentoři, kteří v oboru dosáhli vynikajících výsledků. Naši makléři patří v oboru ke špičce - v současnosti již 8 našich makléřů patří do prestižní celosvětové RE/MAX síně slávy.

icon

Osobní svoboda

Naši realitní makléři jsou podnikatelé a svůj čas si řídí sami. Jak si naplánují vlastní denní program a kolik času stráví prací je jen na nich. Nezajímá nás vysedávání v kanceláři či vyplňování reportů, pro nás je klíčová především spokojenost a pozitivní zpětná vazba klientů.