Jak vybrat doménu webu

Jak vybrat doménu webu
Doba čtení: 12 minut

Volba domény je při tvorbě webových stránek jedním z kroků, které musíte udělat. Dobrá doména pomáhá snadné dohledatelnosti, zapamatovatelnosti a přispívá k prvnímu dojmu, který si o vás klienti udělají. V tomto článku se podíváme, jak vybrat vhodnou doménu pro různé typy realitních webů. Jsou různé možnosti, jaké doménové jméno zvolit. Ukážeme a popíšeme si je u každého typu webu na příkladech.

Makléřský web

Makléřský web slouží jako osobní prezentace jednotlivého realitního makléře, jeho služeb, lokality kde působí a případně nabízených nemovitostí. Tomu by měl odpovídat výběr domény. Nelze do ní ovšem vždy dostat všechno.

Ukázky webů, které jsme dělali:

  • Martinbrezina.cz – Mít v doméně jméno je výhodné. Díky jménu v doméně budete na své jméno snadno dohledatelný. Výjimku tvoří případy, kdy jste nositeli jména, které by mohlo být zavádějící. Pokud se například jmenujete Václav Klaus, nebo jiná slavná osobnost, měli byste zvážit jiné možnosti než mít doménu Vaclavklaus.cz či Vaclav-klaus.cz.
  • Raskareality.cz – Pro kombinaci příjmení a dobrého klíčového slova platí, že by klíčové slovo mělo vystihovat vaši činnost a být často vyhledávané uživateli. Pokud nevíte, jak hledanost zjistit, podívejte se na konec tohoto článku do odstavce obecné rady.
  • Realityadamov.cz – Doména obsahující město či lokalitu je užitečná zejména pokud jste zaměřeni na určitou oblast.

Další možnosti:

  • Realitnimakler.cz – Pokud máte skvělou obecnou doménu, můžete ji zcela jistě použít. Dohledatelnost na vaše jméno pak musíte zajistit správným vytvořením obsahu.

Web realitní kanceláře

Web realitní kanceláře má za úkol představit veřejnosti celou firmu. Doména by měla být snadno zapamatovatelná, reflektovat název kanceláře, značku pod kterou funguje (například franšízu) nebo její specializaci. Klíčová slova jako „reality“ nebo „realitní kancelář“ mohou být v doméně velmi užitečná.

Ukázky webů, které jsme dělali:

  • Remaxalfa.cz – U realitních kanceláří, které jsou součástí realitní franšízové sítě, je dobré mít v doméně značku, tedy silný brand, jako je například RE/MAX.
  • Rkpremia.cz – I pokud jste malá firma a máte značku, kterou chcete i nadále rozvíjet, určitě neuděláte chybu, pokud ji budete mít i v doméně.

Další možnosti:

  • Realityhodonin.cz – Jestliže netrváte na budování značky a děláte obecný web pro podporu prodeje, náboru a prodeje nemovitostí, můžete jít v názvu domény cestou kombinace klíčového slova a města nebo širší lokality. Měli byste ovšem pak pečlivě uvádět brandová klíčová slova (obsahující název vaší kanceláře nebo značku) na webu, tedy v jeho textovém a mediálním obsahu.

Web developerského projektu

Web pro developerský projekt bývá zaměřen na konkrétní projekt nebo výstavbu a pouze sekundárně dělá reklamu makléři, nebo kanceláři, která jej prodává. Doména by tedy měla obsahovat název projektu, jeho lokalitu a případně zajímavé klíčové slovo, jako jsou „byty“.

Ukázky webů, které jsme dělali:

  • Bytyjahodnice.cz – Web developerského projektu v jehož názvu najdete jméno projektu i klíčové slovo byty. Výhodnost tohoto doménového jména spočívá v tom, že pomáhá webovým stránkám být vidět i na klíčová slova obsahující slovo „byty“. Tedy například „Byty v Praze“. Přitom je také snadno zapamatovatelná.

Další možnosti:

  • Kouzelne-Kladno.cz – Doménové jméno s názvem projektu a lokalitou.
  • Rezidence-luhacovice.cz – Doménové jméno obsahující typ developerského projektu a lokalitu.

Web pro prodej určitého typu nemovitostí

Jestliže jste specialista na určité typy nemovitostí, jako jsou dřevostavby, levné byty, rodinné domy, nebo se jim chcete více věnovat, můžete podpořit jejich prodej tím, že si pro ně necháte vytvořit specializovaný web. Doménové jméno by mělo co nejvíce odpovídat dané specializaci a případně lokalitě, kde chcete tyto nemovitosti prodávat.

Ukázky webů, které jsme dělali:

  • Kralovicedomy.cz – Tento web je zaměřen na dřevostavby, tedy na domy. Klienti jsou ovšem primárně lidé, kteří hledají bydlení, chtějí koupit dům a mnozí z nich ani nevědí, že by mohli mít zájem o dřevostavbu. Proto jsme dali přednost kombinaci lokality a slova „domy“. Zaměření na dřevostavby pak doháníme samotným obsahem webu.

Další možnosti:

  • Drevostavbykyjov.cz – Doménové jméno obsahující typ nemovitosti a město, tedy lokalitu, ve které se nemovitosti nacházejí, nebo zde sídlí firma, která je vyrábí.
  • Levnebytykolin.cz – Doménové jméno obsahující cenovou hladinu, typ nemovitosti a lokalitu.

Web pro jednotlivou nemovitost

Tento typ webu slouží k podpoře prodeje nebo pronájmu konkrétní nemovitosti. Dobře vybraná doména může obsahovat lokalitu, typ nemovitosti, název čtvrti, nebo případně název objektu (pokud existuje). Doménové jméno by mělo být pro zájemce co nejvíce srozumitelné. Návštěvníci by měli při jejím přečtení pochopit o jakou nemovitost je jedná. Pokud je to výhodné a přesně popisující stav a typ nemovitosti, může v sobě obsahovat například i slova jako „luxusní, vesnický“, nebo jiná přídavná jména.

Ukázky webů, které jsme dělali:

Prodej domu v Líšnici u Prahy
  • Lisnice.info – V tomto případě jsme vybrali velmi krátkou a jednoduchou doménu, protože Líšnice je malá obec a bylo jisté, že se nám podaří, aby byl web vidět i na ostatní potřebná klíčová slova, aniž bychom je měli přímo obsažené v doméně. U větších měst bývá situace složitější a tento postup, tedy například volbu domény typu Pardubice.info bych nedoporučoval.

Další možnosti:

  • Zamekkladno.cz – Doménové jméno obsahující typ nemovitosti a lokalitu.
  • Vilatugendhat.cz – Doménové jméno obsahující typ nemovitosti a její jméno.

Web pro generování poptávek po odhadech nemovitostí

Stránky, který se zaměřují na získávání poptávek po odhadech, mohou být dobrým zdrojem kontaktů na potenciální klienty. Doména takového webu by měla obsahovat klíčová slova týkající se s odhadů.

Ukázky webů, které jsme dělali:

  • Odhadnemovitosti.info – Webové stránky zaměřené na odhady ceny nemovitostí různých typů. Proto jsme zvolili doménové jméno obsahující obecná klíčová slova.
  • Odhad-ceny-nemovitosti.cz – Delší, ale z hlediska klíčových slov dobrá doména.
  • Odhady-nemovitosti-dedicka-rizeni.cz – Velmi dobrá doména z hlediska přítomnosti klíčových slov. Zapamatovatelnost takového doménového jména je horší. Přesto jsme právě na této doméně vytvořili speciální web pro generování poptávek po odhadech pro dědická řízení.
  • Odhad.info – Kratičké, obecné doménové jméno. Že je web o odhadech nemovitosti a nikoli jiných odhadech jsme „dohonili“ pomocí textového obsahu webu.

Další možnosti:

  • Cenanemovitosti.cz – Doménové jméno obsahující zajímavá klíčová slova. Na takové doméně je možné postavit například web sledující vývoj cen nemovitostí na trhu a doplnit jej o propracované kontaktní odhadové formuláře.
  • Realitniohady.cz – Pokud se rozhodnete vytvořit web pro generování odhadů a nechcete specifikovat místo, ani typ nemovitosti, je pro vás podobné doménové jméno ideální.
  • Odhadybrno.cz – Zajímavá doména, jejíž obsah může být snadno orientován na generování odhadů nemovitostí v Brně.

Web pro výkupy nemovitostí

Web zaměřený na výkup nemovitostí by měl mít doménové jméno, které jasně sděluje, co návštěvník na stránce najde.

Příklady:

  • Vykupnemovitosti.cz – Přesná doména, která jasně říká, jaký obsah můžeme na webu očekávat a klienti si ji snadno zapamatují.
  • Rychlyvykup.cz – Pokud zvolíte podobnou doménu, budete muset v obsahu dobře pracovat s klíčovými slovy týkajícími se nemovitostí. Rychlý výkup totiž může být výkupem čehokoli.
  • Vykup-realit.cz – Zajímavá doména, která může dobře podpořit váš business.

Web pro nábor realitních makléřů

Tento typ webu slouží k náboru nových realitních makléřů do kanceláře. Doménové jméno by mělo být atraktivní pro potenciální makléře a naznačovat příležitost rozjet kariéru v realitách.

Ukázky webů, které jsme dělali:

  • Realitnikariera.cz – Web, na kterém se právě nacházíte. Doména byla vybraná tak, aby neobsahovala brand, tedy značku RE/MAX, ale aby byla obecná, dobře zapamatovatelná a aby bylo jasné, že se týká realitního trhu.

Příklady:

  • Pracevrealitach.cz
  • Nabormakleru.cz

Web pro podporu prodeje nemovitostí v určité lokalitě

Zde je klíčové mít doménové jméno obsahující název města, nebo lokality. Tím se zlepší vyhledatelnost webu pro prodávající i potenciální kupce, kteří hledají nemovitosti v dané oblasti.

Ukázky webů, které jsme dělali:

  • Jizerskereality.cz – Klíčové slovo „Jizerské“ sice není název města, ale protože se jedná o turisticky zajímavou lokalitu s mnoha příležitostmi k bydlení i rekreaci, vyplatí se mít ji i v doméně.
  • Realityadamov.cz – Adamov je město, ve kterém je větší množství bytů. Realitní makléř Karel Hynšt nás požádal o vytvoření webu pro podporu náboru a prodeje nemovitostí v této lokalitě, protože zde chce být jedničkou. Protože se nejedná o veliké město, vybrali jsme volné doménové jméno, které má vše co pro správné fungování webu potřebujeme. Je zapamatovatelné a obsahuje správná klíčová slova.
  • Realtorprague.com – Příklad doménového jména, které dobře podporuje multijazyčnost webu, který je vytvořen primárně v angličtině, češtině a ruštině.

Příklady:

  • Realitypraha.cz – Skvělá doména pro web, který se zaměřuje na prodej nemovitostí v Praze a není zaměřen na jiná místa.
  • Bytybrno.cz – Doména dobře kombinující daný typ nemovitosti, tedy byty a název města. Je skvěle zapamatovatelná pro uživatele, i dobře funkční pro vyhledávače.
  • Bytymorava.cz – Pokud fungujete v širším regionu, může být pro vás taková doména zajímavá. Morava sice není v souvislosti s nemovitostmi příliš vyhledávané slovo, protože lidé spíše hledají bydlení či makléře v konkrétních městech, ale přesto to není doména nevhodná. Může vám pomoci dobře zadefinovat kde působíte.

Více o doménách

Řády domén

Co jsou řády domén si popíšeme na příkladu. Pokud máme doménu Aneta.websnadno.cz, jedná se o doménu třetího řádu. Pokud máme doménu Aneta.cz, jde o doménu druhého řádu. Doména prvního řádu je tedy samotné CZ. Pro polidštění terminologie můžeme říkat doméně prvního řádu koncovka.

CZ, EU, COM, INFO nebo jiná koncovka?

Zde se bohužel nevyhneme několika techničtějším pojmům. Koncovky rozdělujeme na národní (country-code TLD, ccTLD) a generické (generic TLD, gTLD). Národní koncovky jsou určeny pro jednotlivé země, generické jsou mezinárodní. Existují otevřené generické koncovky, u kterých neexistuje žádné omezení pro jaké obory či instituce mohou být používány a pak takové, na které se mohou určitá omezení vztahovat.

Příklady národních koncovek domén

  • CZ – Koncovka určená pro Česko. Je výhodné ji používat pro česky psané weby, ale můžete na ní mít i anglické verze stránek. Neexistují zde žádná tematická a oborová omezení.
  • SK – Koncovka určená pro Slovensko.
  • PL – Koncovka určená pro Polsko.
  • DE – Koncovka určená pro Německo.

Příklady generických koncovek – otevřené které si může zaregistrovat každá osoba či entita.

  • COM – Nejběžnější otevřená koncovka, kterou můžete používat pro jakékoli projekty. Hodí se zejména pro vícejazyčné weby.
  • INFO – Otevřená koncovka vymyšlená pro informační weby.
  • BIZ – Otevřená koncovka orientovaná na business.
  • NET – Otevřená koncovka, která byla původně určena pro internetové poskytovatele, provozovatele sítí a internetové infrastruktury.
  • ORG – Otevřená koncovka určená zejména pro organizace.
  • EDU – Koncovka s omezením, která je vyhrazena pro střední školy ve Spojených státech amerických.
  • MUSEUM – Koncovka s omezením vyhrazená pro muzea a obor muzejnictví.
  • GOV – Koncovka s omezením vyhrazená pouze pro vládu Spojených států amerických a její organizace.

V uvedených seznamech jsou pouze příklady. Detailní informace o koncovkách a jejich použití najdete v článku na Wikipedii.

Jakou vybrat doménu pro multijazyčný web

Jsou dva základní přístupy k tomu, jakou doménu vybrat pro multijazyčný web.

  • Web zacílený na trhy – Klasickým příkladem je, pokud potřebujete cílit na Německy hovořící země. Rakousko, Německo, Švýcarsko má svá lokální specifika a pokud chcete cílit na jejich trhy, uděláte nejlépe, jestliže budete mít více webů s národními koncovkami AT, DE, CH.
  • Jazykové cílení – Pokud je vašim klientem kdokoli, kdo mluví určitým jazykem, použijte raději generickou doménu jako je například COM. Na ní pak můžete kromě základní (pravděpodobně anglické verze) vytvořit i další jazykové mutace.

    Může nastat i varianta, že máte silnou vazbu na jednu zemi, vyberete například doménu s koncovkou CZ a na ní uděláte více jazykových verzí. Ani tento postup není špatný.

Obecné rady

Kde a jak si registrovat doménu

Nechte si doménu registrovat přímo od tvůrce webu. Vyhnete se pak přesunům z jednoho registrátora na druhého. Tvůrce webu totiž obvykle zajišťuje i hosting a chce mít proto doménu tam, kde hostuje všechny své weby. Mezi kvalitní registrátory domén a poskytovatele hostingu, se kterými máme zkušenosti, patří aktuálně Websupport, Active24, Forpsi, nebo z menších společností například Tele3.

Doména s pomlčkou, nebo bez pomlčky?

Technicky vzato je jedno, jestli máte doménu s pomlčkou, nebo bez pomlčky. Kritériem při rozhodování by pro vás měla být dobrá zapamatovatelnost doménového jména. Pokud máte možnost koupit doménu s pomlčkou i bez pomlčky, určitě neváhejte a kupte obě varianty. Budete mít jistotu, že nevznikne jiný web na druhé variantě a že si tyto weby nebudou klienti plést. Nepoužitou variantu pak můžete přesměrovat. Počet pomlček v doméně není omezen.

Délka domény

Nevymýšlejte příliš složité názvy s mnoha klíčovými slovy. Nedělejte to ani pro lepší SEO. Vyhledávače nejsou hloupé a pokud budete příliš chytračit, budou tuto snahu ignorovat. Pamatujte na dobrou zapamatovatelnost. Výjimku mohou tvořit dobře zapamatovatelné delší domény, které opravdu dávají smysl. Příkladem je třeba doména Jak-prodat-v-praze-byt.cz (tento web není vytvořen naší firmou Proweby.cz), která obsahuje jednotlivá slova, ze kterých lze sestavit několik zajímavých klíčových slov. Doména současně dává smysl i v přesně použitém pořadí jednotlivých slov a je tedy vcelku dobře zapamatovatelná.

Přechod na jinou doménu

Pokud máte běžící web a máte pocit, že jste si nevybrali správnou doménu, můžete přesunout web na jinou. U malého webu je takový krok snazší, ale u větších stránek může být i poměrně komplikovaný. Rizikem je zejména propad pozic ve vyhledávačích a tím i propad návštěvnosti. Proto přechod na jinou doménu dobře zvažte a svěřte změnu profesionálům.

Jak zjistit hledanost klíčových slov

Jestliže nevíte, jak hledanost zjistit, můžete zdarma použít nástroj od Seznam.cz. Pokud víte, že se chcete více ponořit do tajů SEO a online marketingu, můžete použít například placený nástroj Collabim. Chcete-li vědět více o tom, jaká klíčová slova byste měli používat například při psaní blogu a jak s nimi pracovat, nechcete si vypracovat analýzu klíčových slov, která vám bude také užitečným vodítkem, na co se zaměřit při placených kampaních.

Závěr

Doménové jméno není v žádném případě jediným pilířem úspěchu makléře, ani jeho online marketingu. Správná volba domény vám však rozhodně bude dlouhodobě pomáhat. Budete lépe zapamatovatelní, dohledatelní a tím i celkově viditelní.

Autor článku

Přemek Kubák – Proweby.cz
SEO konzultant a tvorba webů pro RE/MAX Alfa
Tel. 777 217 552, E-mail: proweby@proweby.cz

Příspěvky v blogu