Co dělat, když prodáváte nemovitost, o kterou není zájem
Prodej každé nemovitosti vyžaduje určitý čas. To, že žádní zájemci o koupi nereagují hned potom, co ji začnete inzerovat, ještě nemusí znamenat žádný problém. Nemusí, ale může. A dnes se tomu podíváme na zub.
Pokud jste nemovitost správně nacenili a dobře ji propagujete, je jenom otázkou času, než se najde kupec.
Problém však nastává, když jste ji nacenili příliš vysoko nebo ji špatně propagujete. V takovém případě se musíte věnovat následujícím 6 bodům. Všech 6 bodů je velmi důležitých.
1. Kontrola propagace
Zkontrolujte vaši inzerci. Je všechno v pořádku? Nedostatky opravte a dělejte kvalitní propagaci po celou dobu prodeje.
2. Správné nacenění
Věnujte max. péči správnému nacenění nemovitosti. Pro zkušené makléře to není nic složitého, ale začínající makléři mohou cenu snadno přepálit a vytvořit si tak ležák, nebo ji naopak podstřelit.
Podstřelení ceny nemusí být zas tak velký problém. Nižší cena může přilákat více zájemců a vyústit tak v realitní aukci, díky níž můžete cenu zvýšit. Větší problém je přestřelení ceny.
Zkušeným makléřům s naceněním pomáhají zkušenosti a cenové mapy, začínajícím makléřům cenové mapy a pomoc mentora v kanceláři.
Důvody pro přestřelení ceny nemovitosti jsou zpravidla dva:
- makléř nemovitost sám špatně nacení
- odsouhlasí nereálně vysokou cenu, kterou žádá prodávající
V prvním případě je to chyba makléře.
Ve druhém případě to může být chyba makléře nebo součást prodejního plánu. Chyba je to, když makléř zalistuje nemovitost za nesmyslně vysokou cenu bez plánu. Plán je to v případě, když prodávající trvá, že chce začít na určité ceně a vy se s ním dohodnete, že nemovitost za tuto cenu zkusíte inzerovat. A pokud se neobjeví kupující do určitého data, tak cenu snížíte nebo začnete snižovat postupně podle Harmonogramu postupného snižování ceny. Makléři to občas dělají pro klid v duši prodávajícího. Ten může říct, že jsme to alespoň zkusili.
Kdy má smysl nabrat nadhodnocenou nemovitost?
Tak, aby to pro vás dávalo ještě smysl. Je to věc individuálního posouzení.
Vždy záleží, jaká je situace na trhu, jak velká je motivace prodávajícího prodat a zda je ochoten připustit případné sníženi ceny v budoucnu.
Nejste-li si jisti, použijte vodítko. Chce-li majitel prodat za cenu o více než 10 až 15 % nad obvyklou tržní cenou a k tomu nemá vysokou motivaci prodat, již byste měli být na pozoru a nábor takové nemovitosti velmi dobře zvážit. Jste-li začínající makléř, proberte strategii se svým mentorem.
A dostáváme se k nejdůležitějším bodům.