Co je to MLS systém a jak makléřům pomáhá při prodeji?
MLS makléřům pomáhá efektivněji prodávat nemovitosti. Jak funguje v praxi, co umí a kdy ho makléři nejvíce ocení?
Co je MLS systém a co umí?
MLS (z angličtiny multiple listing service) je systém, který:
- umožňuje spravovat nabídky nemovitostí,
- umožňuje exportovat nabídky na realitní portály,
- automaticky, nepřetržitě páruje nabídky nemovitostí s poptávkami a notifikuje o tom makléře,
- umožňuje organizovat prodeje nemovitostí formou realitní aukce,
- umožňuje vytáhnout informace o nemovitostech z katastru nemovitostí,
- umožňuje spravovat poptávky po nemovitost a párovat s nabídkami.
MLS je přístupný online přes webový prohlížeč. Makléř s ním tak může pracovat kdekoli, kde má internet. Z domova, na chatě, jak uzná za vhodné. Nemusí si nic instalovat.
MLS makléřům výrazně usnadňuje prodej nemovitostí.
Zde jsou nejčastěji používané funkce MLS systému.
Inzerce nemovitostí
Když realitní makléř zalistuje (tj. získá do nabídky) nemovitost, tak si v MLS systému připraví inzerát a ten rovnou vyexportuje na realitní servery. V systému si může vytisknout prezentaci nemovitosti např. do výlohy realitní kanceláře atd.
Aukce nemovitostí
MLS systém má v sobě implementovaný aukční systém, který funguje na principu Aukce s tajnou nabídkou ceny. V Česku je tato aukce známá, jako prodej obálkovou metodou. Jen již nepoužíváme obálky. Nabídky jsou podávány online a systém dohlíží na regulérnost aukce.
Prodej ve spolupráci s ostatními makléři
MLS systém zefektivňuje prodej v rámci spolupráce mezi makléři. Každý makléř měsíčně potká až desítky zájemců o koupi. Díky tomu makléři mají z každého koutu republiky několik tisíc poptávek po koupi každý měsíc. Když se tyto poptákvy zkoncentrují na jednom místě, stane se z toho významný prodejní nástroj.
Představte si, že makléř prodává svému klientovi byt. Na prohlídku mu chodí zájemci a byt koupí až 10. klient v pořadí.
Předchozích 9 klientů byt nekoupí. Možná se jim nelíbí dispozice, vzhled, okolí domu atd. Stále však těchto 9 lidí chce koupit byt, i když jiný. A šikovný makléř se jich zeptá, jak by měl jejich vysněný byt vypadat a jejich poptávku vloží do MLS systému.
A MLS začne porovnávat všechny vložené nabídky se všemi poptávkami. Jakmile najde nemovitosti, které odpovídají poptávce, pošle je zájemcům e-mailem a informuje i makléře.
Může se stát, že zrovna teď žádná vhodná nabídka, která by klientům pana Nováka vyhovovala, v systému není. To ale vůbec nevadí. Systém pracuje neustále. Může se stát, že jiný makléř z druhého konce města za měsíc získá do nabídky byt na prodej, který klientům vyhovovat bude. Systém to ihned rozpozná a pošle mu nabídku.
Na prodeji vydělají oba makléři. Jak makléř, který nemovitost zalistoval, tak makléř, který má kupujícího.
Cenové mapy
Informace o všech prodaných nemovitostech se v systému archivují a vytvářejí se tak z nich cenové mapy, které makléř může používat při oceňování dalších nemovitostí.
Hlavní výhody MLS pro makléře a pro klienty
Makléř prodá nemovitost rychleji
Když makléř zalistuje nemovitosti, ta se automaticky po aktivaci začne párovat s vloženými poptávkami. Nemovitost se tak díky tomu může někdy prodat rychleji. To představuje konkurenčí výhodu oproti makléřům, kteří MLS systém nemají. To není jen výhoda při prodeji, ale také je to výhoda při náboru nemovitostí. Makléř totiž může prodávajícímu komunikovat výhody MLS systému, což mu dává konkurenční výhodu oproti makléřům z kancelářích bez MLS systému.
Běžně prodáváme díky spolupráci makléřů v MLS systému cca 10 – 40 % všech nemovitostí. Největší podíl spolupráce mezi makléři přes MLS je v době ekonomické recese, když je nízká poptávka. Naopak nejmenší podíl je v období růstu, kdy je poptávka vysoká. V krizovém roce 2010 byla spolupráce díky MLS rekordní a činila 40 %.
Makléř prodá za vyšší cenu
Čím více lidí se o prodeji nemovitosti dozví, tím je vyšší šance, že se nemovitost prodá za vyšší cenu.
V případě, kdy je více zájemců, může totiž makléř v MLS systému uspořádat realitní aukci.
Vyšší spokojenost prodávajících klientů
Když makléř svému prodávajícímu klientovi prodá nemovitost rychleji a za vyšší cenu, tak je takový klient i více spokojen. Pak rád a častěji doporučí makléři své přátele a známé. Doporučení od spokojených klientů je důležitý a významný zdroj náborů nemovitostí. Napsal jsem o tom článek: Referenční marketing. Cesta k efektivnějšímu získávání klientů.
Význam spolupráce přes MLS roste s cenou nemovitosti
Prodej nemovitostí v rámci spolupráce makléřů v MLS roste s rostoucí cenou nemovitosti. Dvougarsonka v paneláku se dá prodat i bez MLS systému, ale nemovitosti za 20 mil. Kč se už prodávají bez MLS mnohem déle a hůře. Právě makléři, kteří se zaměřují na luxusní a drahé nemovitosti tak mohou MLS ocenit.
MLS provozuje jen několik realitních kanceláří
V ČR provozuje MLS jen několik málo velkých realitních společností. RE/MAX je jednou z nich.
Čím více spolupracujících makléřů je do MLS zapojeno, tím více nabídek a poptávek v systému je a tím efektivnější je prodej nemovitostí. Makléři RE/MAXu tak mohou nemovitosti prodávat efektivněji než makléři z malých kanceláří nebo makléři samostatně pracující.
Důležitý však není jen počet participujících realitních makléřů, ale i jejich kvalita a ochota spolupracovat.
Myslím si, že právě počet a kvalita makléřů i funkční MLS je jedním z důvodů, proč jsou naši makléři tak úspěšní.
Budoucnost prodeje nemovitostí je v MLS
Úspěšnost MLS systému přispívá k vyššímu zájmu o služby realitních kanceláří. V zemích, kde MLS používají všichni makléři a zároveň se dohlíží na jejich kvalitu, většina prodávajících prodává přes realitní kanceláře. Např. v USA se přes realitní kanceláře prodává 90 % všech nemovitostí, ve srovnání s rokem 2001, kdy to bylo jen 69 % (Zdroj: Národní asociace realitních kanceláří USA). Podobná situace je i v Kanadě.
Chcete se stát realitním makléřem v Alfě nebo se dozvědět o práci makléře více?
Kontaktujte nás
Autor článku: Petr Podlešák, manažer RE/MAX Alfa
Tel. 603 426 237