Americké strategie v ČR nefungují

Americké strategie v ČR nefungují
Doba čtení: 3 minuty

Mýtus

RE/MAX je americká firma. Americké strategie v ČR nemohou fungovat. Realitní trh a mentalita lidí v ČR je jiná.

Fakt

RE/MAX je původem americká firma, je však především společností globální. Koncept RE/MAXu úspěšně funguje po celém světě. Souhlasím, že pokud management používá slepě importované strategie, jež nepřizpůsobil lokálním podmínkám, je zpravidla odsouzen k nezdaru. My, manažeři RE/MAX jsme však působili v ČR jako úspěšní makléři, známe dobře náš trh, myšlení lidí a poznatky ze zahraničí jsou pro nás především neocenitelnou inspirací. Nesouhlasím s názorem, že zahraniční koncepty u nás nemohou nikdy fungovat. Při mých cestách po Spojených státech, kde jsem nějakou dobu žil, Kanadě a Evropě se stále utvrzuji, jak je myšlení lidí v Euroatlantickém prostoru blízké. Samozřejmě, že jsou v jednotlivých zemích rozdílné kulturní zvyky, návyky, morálka, ekonomická situace, vyzrálost realitního trhu, bankovního sektoru atd. Pokud však odloupneme tuto skořápku, jednání lidí a jejich starosti jsou velmi podobné a ekonomické zákony všude stejné. Na cestách se často setkávám s makléři a ti mi říkají, že trh v Brně, Bratislavě, Ostravě je specifický, jiný než v Praze. Podobné názory makléřů slýchávám i v Rakousku, Německu, Holandsku, Anglii, Itálii, na Slovensku, Maltě atd. Neustále se však přesvědčuji, že problémy, které makléři po celém světě řeší, jsou v podstatě velmi podobné. Někdy mě ta podobnost až udivuje. RE/MAX je multikulturní společnost a makléři tak mají možnost se dozvídat, jak jiní úspěšní kolegové z celého světa přistupují k řešení úkolů, jaké strategie aplikují a mohou se tak inspirovat. Mnoho poznatků a strategií, které jsem se naučil v zahraničí, jsem aplikoval v ČR, mnohokrát jsem slyšel, že to nemůže fungovat. Dokonce jsem slýchával, že musím zkrachovat. A výsledek, prosperujeme. To, co lidé z České republiky potřebují, je více cestovat, poznávat jiné kultury a učit se od úspěšných lidí z celého světa. Získají tak rozhled a s ním i konkurenční výhody. Je to rovněž cesta, která vede k rozvíjení spolupráce mezi národy, respektu k jiným kulturám a tedy k posílení míru ve světě. A priori se uzavřít před názory, poznatky a myšlenkami ze zahraničí není efektivní cesta k růstu a prosperitě.

Zajímavé je, že když např. RE/MAX vstupoval do Kanady, kanaďané tvrdili, že americký koncept v Kanadě nemůže fungovat. “Kanada je natolik odlišná”, tvrdili oponenti. Přesto RE/MAX v Kanadě získal 30% tržní podíl. Stejná situace se opakovala při vstupu RE/MAXu do Evropy. “Americký koncept podnikání v Evropě nemůže fungovat”, tvrdili oponenti. Přesto se RE/MAX v mnoha státech Evropy stal nejsilnějším realitním hráčem na trhu. Důkazem, že koncept RE/MAXu funguje i v ČR je fakt, že RE/MAX každým rokem roste dvouciferně, a to i v období krize.

Příspěvky v blogu