Podnikání je daňově výhodnější, než zaměstnání

Podnikání je daňově výhodnější, než zaměstnání

Jaký je rozdíl při zdaňování příjmu z podnikání a zaměstnaneckého poměru.

Pro srovnání použijeme zjednodušený hypotetický příklad, v kterém předpokládáme, že vám v kalendářním roce vznikne nárok na odměnu ve výši 500.000,- Kč, zvýrazněně je vyznačena částka, kterou celkem odvedete na daních z příjmu, sociálním a zdravotním pojištění. V tomto zjednodušeném případě předpokládáme, že poplatník neuplatňuje slevu na dani za vyživované děti, manželku ani odpočet úroků z hypotéky.

Příjem ze zaměstnaneckého poměru

Text %Částka
Náklady na zaměstnance500.000
Sociální a zdravotní pojištění hrazené zaměstnavatelem34%120.567
Rezerva zaměstnavatele na placenou dovolenou zaměstnance, administrativu spojenou s pracovním poměrem a eventuální odstupné při ukončení pracovního poměru výpovědí7%24.823
Hrubá mzda zaměstnance354.610
Sociální a zdravotní pojištění hrazené zaměstnancem11%39.007
Daň z příjmu před slevou71.277
Sleva na dani24.840
Daň z příjmu po slevě46.437
Celkem daň z příjmu, sociální a zdravotní pojištění206.011

Příjem z podnikání

Text %Částka
Příjem500.000
Výdaje vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmu (dle skutečné výše nebo paušální částkou 60% z příjmu bez nutnosti prokazování)60%300.000
Základ daně200.000
Odvod na sociálním a zdravotním pojištění0,5*(29,6%+13,5%)43.100
Daň z příjmu před slevou30.000
Sleva na dani24.840
Daň z příjmu po slevě15%5.160
Celkem daň z příjmu, sociální a zdravotní pojištění48.260

Zásadní rozdíl spočívá v toku peněz

PodnikáníPracovní poměr
příjempříjem
– výdaje– daně
– daně– výdaje

Pokud podnikáte, můžete si od příjmu nejdříve odečíst výdaje na dosažení, zajištění a udržení příjmu a teprve pak zaplatit daň z příjmu, soc. a zdrav. pojištění. Výši daně z příjmu si tedy můžete ovlivnit vašimi výdaji.

V zaměstnaneckém poměru váš příjem nejdříve zdaníte a teprve ze zdaněných peněz můžete hradit své výdaje. Výši daně si nemůžete ovlivnit vašimi výdaji.

Příklad

Pokud si jako podnikatel koupíte auto, můžete si ho postupně odečíst od svého příjmu (tzv. odpisy) včetně nákladů na jeho provoz, tj. pohonné hmoty, opravy, pojištění atd. Pokud jste plátce DPH, můžete si dokonce u nového auta odečíst 20% daň z přidané hodnoty na vstupu a stejně tak i u pohonných hmot. Teprve až toho co zbude, hradíte daně.

Pokud si stejné auto koupíte jako zaměstnanec, platíte ho ze zdaněných peněz. Náklady na pořízení a provoz takového auto jsou pak mnohem dražší, než stejné auto vašeho šéfa. Podobně je to i s dalšími vašimi výdaji (náklady za telefon, notebook, tiskárna atd.)

Příjem z pracovního poměru je daňově zatížen více, než si myslí většina lidí v zaměstnaneckém poměru. Jistota stálého zaměstnání je draze vykoupena.

Chcete opravdu být zaměstnancem?

Podnikání s námi je méně rizikovější, než kdybyste začali sami bez žádné podpory. Začít podnikat s námi je levnější než kdykoli předtím.

Zadané údaje zpracováváme dle těchto podmínek.
Petr Podlešák
Autor článku: Bc. Petr Podlešák, manažer REMAX Alfa
Tel. 603 426 237

Co o Alfě říkají naši makléři?

Načítání…

Články o práci makléřů

Načítání…
icon

Osobní růst a vzdělávání

Věříme, že jedním z klíčových bodů úspěchu obchodníka je dlouhodobé, kontinuální vzdělávání. Po makléře zajišťujeme mentoring, koučing, pořádáme workshopy, semináře, na které zveme i hosty od konkurence či z jiných oborů. Naši makléři mají možnost účastnit se evropských či celosvětových RE/MAX Conventions, kde své know-how sdílejí ti nejlepší makléři z celého světa.

icon

Inspirativní prostředí

Pokud máte ambici stále se rozvíjet a patřit k nejlepším, Alfa je místo pro vás. O makléře se starají jen manažeři a mentoři, kteří v oboru dosáhli vynikajících výsledků. Naši makléři patří v oboru ke špičce - v současnosti již 8 našich makléřů patří do prestižní celosvětové RE/MAX síně slávy.

icon

Osobní svoboda

Naši makléři jsou podnikatelé a svůj čas si řídí sami. Jak si naplánují vlastní denní program a kolik času stráví prací je jen na nich. Nezajímá nás vysedávání v kanceláři či vyplňování reportů, pro nás je klíčová především spokojenost a pozitivní zpětná vazba klientů.